Warianty tytułu
Assessing Competitive Advantage of the Firm
Języki publikacji
Abstrakty
Celem artykułu jest wyjaśnienie istoty i metod kwantyfikacji przewagi konkurencyjnej w kontekście teorii przewagi komparatywnej. Pierwsza część artykułu zawiera przedstawienie pojęcia przewagi konkurencyjnej w ujęciu dwóch głównych nurtów zarządzania strategicznego końca XX w., tj. szkoły pozycyjnej i szkoły zasobów. Druga część artykułu dotyczy koncepcji modelu przewagi konkurencyjnej, powstałego na gruncie teorii przewagi komparatywnej. W modelu tym traktuje się przewagę konkurencyjną jako wielofazowy proces, którego początkiem są zasoby przedsiębiorstwa, przekształcane pod wpływem różnorodnych czynników w przewagę komparatywną, prowadzącą do przewagi pozycyjnej i wyróżniających wyników działalności, które, odpowiednio wykorzystane, służą podtrzymaniu, wzmocnieniu i rozwijaniu nowych źródeł przewagi. Autorka stoi na stanowisku, że kompleksowa ocena przewagi konkurencyjnej możliwa jest jedynie dzięki zastosowaniu kombinacji wielu metod, odnoszących się do różnych wymiarów przewagi konkurencyjnej. Artykuł zawiera przegląd możliwych do zastosowania metod pomiaru przewagi konkurencyjnej.
The aim of the article is to explain the essence and present assessment methods of competitive advantage on the background of the comparative advantage theory of competition. The first part includes the literature review of four strategic management schools of thought and various approaches to the meaning of competitive advantage. The second part of the paper introduces the model of competitive advantage based on the assumptions of the comparative advantage theory of competition. In accordance to this model, competitive advantage is a multiphase process consisting of sources, comparative advantage(-s), positional advantage(-s) and outcomes reinvested in sources. The assessment of competitive advantage is possible only by making use of various methods related to various dimensions of competitive advantage. The article presents the review of possible assessment methods with the comment on their strengths and weaknesses. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
61--84
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Adamik A., Tymczasowość przewagi konkurencyjnej, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 1999, nr 9.
- Christensen C. M., The Past and Future of Competitive Advantage, „MIT Sloan Management Review" 2001, Winter.
- Day G. S., Wensley R., Assessing Advantage: A Framework for Diagnosing Competitive Superiority, „Journal of Marketing" vol. 52, 1988, April.
- Foss N. J., Knudsen T., The Resource-Based Tangle Towards a Sustainable Explanation of Competitive Advantage, Working Paper of Institut for Industriokonomi og Virksomhedsstrategi 2000.
- Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1999.
- Gołębiowski T., Zarządzanie strategiczne. Planowanie i kontrola, Difin, Warszawa 2001.
- Hamel G., Prahalad C. K., Strategic Intent, „The McKinsey Quarterly" 1990, Spring.
- Hamel G., Prahalad C. K., Strategy as Stretch and Leverage, „Harvard Business Review" 1993, March-April.
- Hunt S. D., Morgan R. M., The Comparative Advantage Theory of Competition, „Journal of Marketing" vol. 59, 1995, April.
- Kay J., Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1996.
- King A. W., Fowler S. W., Zeithaml C. P., Managing Organizational Competencies for Competitive Advantage: The Middle-management Edge, „Academy of Management Executive" vol. 15, 2001, no. 2.
- Koch R., Strategia: jak opracować i wprowadzić w życie najskuteczniejszą strategię. Przewodnik, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.
- Konkurencyjność przedsiębiorstw - nowe podejście, red. E. Skawińska, WN PWN, Warszawa-Poznań 2002.
- Lambin J.-J., Strategiczne zarządzanie marketingowe, WN PWN, Warszawa 2001.
- Leksykon marketingu, red. J. Altkorn, T. Kramer, PWE, Warszawa 1998.
- Ma H., Competitive Advantage and Firm Performance, „Competitiveness Review" vol. 10, 2000, no. 2.
- Ma H., Constellation of Competitive Advantage: Components and Dynamics, „Management Decision" 1999, no. 37/4.
- Ma H., Creation and Preemption for Competitive Advantage, „Management Decision" 1999, no. 37/3.
- Obłój K., Logika przewagi konkurencyjnej, „Przegląd Organizacji" 2001, nr 9.
- Obłój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2001.
- Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, WN PWN, Warszawa 2001.
- Porter M. E., Competitive Advantage, Free Press, New York 1985.
- Prahalad C. K., Weak Signals versus Strong Paradigms, „Journal of Marketing Research" vol. 32, 1995, August.
- Prahalad C. K., Hamel G., The Core Competence of the Corporation, „Harvard Business Review" 1990, May-June.
- Simon H., Tajemniczy mistrzowie. Studia przypadków. Czyli czego można się nauczyć od 500 najlepszych na świecie nieznanych firm, WN PWN, Warszawa 1999.
- Stabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, WN PWN, Warszawa-Kraków 2002.
- Stankiewicz M. J., Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstwa, „Gospodarka Narodowa" 2000, nr 7-8.
- Strategor, Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa 2001.
- Taranko T., Efekty przewagi konkurencyjnej i warunki jej trwałości, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów" 2002, nr 24.
- Walters D., Halliday M., Glaser S., Added Value, Enterprise Value and Competitive Advantage, „Management Decision" 2002, no. 40/9.
- Wrzosek W., Przewaga konkurencyjna, „Marketing i Rynek" 1999, nr 7.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000048692648