Warianty tytułu
Marketing in Integration Processes of Agriculture with Processing Industry
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule omówiono wpływ i znaczenie działań marketingowych w procesach integracyjnych zachodzących między rolnictwem a przemysłem spożywczym. Dokonano również charakterystyki grup marketingowych jako przykładu integracji producentów rolnych. W sferze integracji rolnictwa z przemysłem spożywczym marketing spełnia dwojaką rolę: po pierwsze integruje pionowo, wzmacniając więzi, po drugie wspomaga strategię osiągania sukcesu na rynku. Działalność rolników w ramach grup producenckich w celu m.in. dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, organizacji sprzedaży produktów, planowania produkcji uwzględniającej zapotrzebowanie na konkretne produkty, wspólnego użytkowania maszyn i narzędzi można określić mianem zespołowej przedsiębiorczości.
In this paper an attempt was taken to show impact and importance of marketing activities in integration processes, which take place between agriculture and processing industry. Brief characteristic of marketing groups was also made, as an example of integration of agricultural producers. In the sphere of integration of agriculture with food business, marketing plays two roles: integrates vertically, strengthening bonds, and secondly supports strategy of achieving success, without which there are no sufficient advantages attractive for integrated sides. Marketing in vertically integrated system with leading role of food industry creates conditions for market expansion, it diminishes the barrier of sale of agricultural crops, it improves and stabilises profitability of production, by reducing profit inefficiency of farms, it provides information on food consumers' needs and it helps to take strategic decisions. Activity of farmers in the frames of producers' groups in order to adjust agricultural production to market conditions, organize products' sales, plan the production taking into consideration demand on specific products, can be called team entrepreneurship. Formation of producers' (marketing) groups, especially in conditions of comminuted agriculture is profitable not only for agricultural producers, but also for the system of wholesale and retail trade as well as processing units. (original abstract)
Rocznik
Tom
Numer
Strony
27--35
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Agrobiznes, makroekonomia t. I, Agrobiznes, mikroekonomia t. II. Praca zbiorowa pod red. A. Wosia, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 1996.
- Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań, pod red. K. Mazurek-Łopacińskiej, Akademia Ekonomiczna, Wrocław 1998.
- Christopher M., McDonald M., Marketing, an introduction. Pan Books, London Sidney and Auckland 1991.
- Dobiegała-Korona B., Duczkowska-Małysz K., Duczkowska-Piasecka M., Małysz J., Marketing w agrobiznesie, CIM, Warszawa 1994.
- Imbs B., Marketing a technologia, „Przemysł Spożywczy" nr 1/1993.
- Karwowski J., Zarządzanie marketingowe przedsiębiorstwem rolno-spożywczym, „Marketing i Rynek" nr 6/1994.
- Kotler Ph., Marketing, analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa 1994.
- Krzyżanowska K., Strategia edukacyjno-doradcza w funkcjonowaniu organizacji producenckich, [w:] Rola doradztwa rolniczego w rozwoju przedsiębiorczości zespołowej rolników, SGGW, Warszawa 2000.
- Łęczycki K., Analiza wybranych czynników warunkujących grupową działalność gospodarczą rolników, [w:] Rola doradztwa rolniczego w rozwoju przedsiębiorczości zespołowej rolników, SGGW, Warszawa 2000.
- Makarski S., Adaptacja gospodarki chłopskiej i jej otoczenia do warunków rynkowych, PAN Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa, Warszawa 1994.
- Makarski S., Przedsiębiorczość mieszkańców wsi i perspektywy jej rozwoju w południowo-wschodniej Polsce. Międzynarodowa Konferencja Naukowa na temat: Przedsiębiorczość w agrobiznesie a rozwój terenów wiejskich. Trzcinica 1997.
- Małysz J., Procesy integracyjne w agrobiznesie, CDiEwR, Poznań 1996.
- Piwowar J., System integracji rolnictwa z przemysłem spożywczym w Polsce. Monografie nr 24, Politechnika Radomska, Radom 1996.
- Podstawy marketingu. Praca zbiorowa pod red. J. Altkorna, Instytut Marketingu, Kraków 1995.
- Sztucki T., Marketing przedsiębiorcy i menedżera, Agencja Wydawnicza „Placet", Warszawa 1996.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000049630930