Warianty tytułu
Communication Competence of Employees
Języki publikacji
Abstrakty
W opracowaniu przedstawiono widoczne związki między komunikacją a efektywnością współpracy interpersonalnej. Zaprezentowano koncepcję kompetencji komunikacyjnych, oraz zidentyfikowano możliwości i techniki jej osiągnięcia.
This article briefly describes the relationship evident between communication and the effectiveness of interpersonal cooperation. In analysing each dimension of communication, the author defines the concept of communication competence. Next, in applying the concept, the author identifies the possibilities and techniques for shaping this communication. The article also discusses - given the increasing degree of internationalisation of business - the basic stages of shaping communication competence in its intercultural dimension, based on the work of L. Beamer. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
77--86
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- [l] Beamer L., Learning Intercultural Communication Competence, „The Journal of Business Communication" 1992, vol. 29, nr 3.
- [2] Gesteland R.R., Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, PWN, Warszawa 2000.
- [3] Griffith D.A., Harvey M.G., Executive Insights: An Intercultural Communication Model for Use in Global Interorganizational Networks, „Journal of International Marketing" 2001, vol. 9, nr 3.
- [4] Grucza F., Kulturowe determinanty języka oraz komunikacji językowej [w:] Język, kultura - kompetencja kulturowa, pod red. F. Gruczy, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1992.
- [5] Grucza F, O komunikacji międzyludzkiej - jej podstawach, środkach, rodzajach, płaszczyznach, składnikach i zewnętrznych uwarunkowaniach [w:] Modele komunikacji międzyludzkiej, pod red. W. Woźniakowskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1992.
- [6] Grucza F., O przeciwstawności ludzkich interesów i dążeń komunikacyjnych, interkulturowym porozumiewaniu się oraz naukach humanistyczno-społecznych [w:] Problemy komunikacji interkulturowej: Jedna Europa - wiele języków i wiele kultur, pod red. F. Gruczy, K. Chomicz-Jung, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego Warszawa 1996.
- [7] Haney W.V., Communication and Interpersonal Relations. Text and Cases, 6th ed., Richard D. Irwin, Inc., Boston 1992.
- [8] Jakoniuk-Diallo A., Samodzielność i kompetencja komunikacyjna dzieci z wadą słuchu, Trans-Druck S.C., Konin 2000.
- [9] Jakubowska U., Wokół pojęcia „kompetencja społeczna" - ujęcie komunikacyjne, „Przegląd Komunikacyjny" 1996, nr 3/4.
- [10] Jellonek A., Wyzyga K., Komunikowanie się jako spotkanie osób [w:| Człowiek, kultura, edukacja, t. 2, pod red. M. Reut, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1995.
- [11] Kalin K., Müri P, Kierować sobą i innymi. Psychologia dla kadry kierowniczej, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.
- [12] Kurcz I., Język a psychologia - podstawy psycholingwistyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
- [13] Mikułowski Pomorski J., Nęcki Z., Komunikowanie skuteczne?, Ośrodek Badań Prasoznawczych, Kraków 1983.
- [14] Molden D., Zarządzać z mocą NLP. Neurolingwistyczne programowanie - przewaga nad konkurencją, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.
- [15] Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Antykwa, Kraków 2000.
- [16] Płusa P., Problematyka kompetencji komunikatywnej w wybranych referatach sympozjów lingwistyki stosowanej i X kongresu AILA `93 [w:] Problemy komunikacji interkulturowej: Jedna Europa - wiele języków i wiele kultur, pod red. F. Gruczy, K. Chomicz-Jung, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1996.
- [17] Potocki A., Komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2001.
- [18] Rakowska A., Sitko-Lutek A., Doskonalenie kompetencji menedżerskich, PWN, Warszawa 2000.
- [19] Raszkiewicz H., Świadomość językowa i komunikacyjna w kontekście kulturowym [w:] Kultura i świadomość, pod red. S. Pietraszki, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999.
- [20] Rittel T., Podstawy lingwistyki edukacyjnej - nabywanie i kształcenie języka, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1994.
- [21] RP Report, September 14, 2001, http://www.ipra2001.com/press_huntington.html.
- [22] Szulc A., Słownik dydaktyki języków obcych, PWN, Warszawa 1994.
- [23] Szymanowska E., Sękowska M., Analiza transakcyjna w zarządzaniu, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2000.
- [24] Weinstein K., Komunkacja [w:] Praktyka kierowania, pod red. D.M. Stewart, PWE, Warszawa 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000064153178