PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | 179 | cz. 2 Marketing - handel - konsument w globalnym społeczeństwie informacyjnym | 181--188
Tytuł artykułu

Etnocentryzm polskich konsumentów żywności w procesie globalizacji konsumpcji

Warianty tytułu
Ethnocentrism of Food Consumers in Poland in the Process of Consumption Globalization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autorka omówiła zagadnienie etnocentryzmu w odniesieniu do rynku żywności oraz przedstawiła wyniki badań nt." Wpływ kraju pochodzenia produktu na decyzje nabywcze konsumentów na rynku żywności". Na podstawie badań stwierdzono, iż postawy etnocentryczne wobec produktów żywnościowych wśród polskich konsumentów nie są powszechne, a ich nasilenie wzrasta wśród konsumentów starszych, legitymujących się niższym poziomem wykształcenia oraz oceniających gorzej sytuację finansową swoich gospodarstw domowych. Etnocentryzm na rynku żywności w Polsce może być też konsekwencją roli smaku wśród czynników odpowiedzialnych za wybory żywności, co jest związane z silnymi wpływami społeczno-kulturowymi (m.in. kwestie religijne i rodzinne).
EN
Ethnocentrism is not commonly observed attitude towards food products among Polish consumers. As primary data show the Polish origin of products is going to be more important factor for consumers who are older, less educated and are having the worst financial situation. Such characteristic is also typical for buyers of Polish food products, while consumers representing international attitudes towards food products are relatively young, higher educated and are having better financial situation. This is a common characteristic of foreign products buyers. On the basis of primary data analysis it can be stated that ethnocentrism towards food products is determined in a special way by taste of the Polish food products, which is developed during the childhood and is influenced by social factors, especially by culture, which are related to religion and family subculture. This impact is reflected in the level of internationalization of the cultural patterns of behavior. Strong internationalization is opposite to "open attitude" towards innovation, also towards tasting new food products, and supports to maintain traditional patterns within the nutritional behavior. Therefore food patterns are rather strongly influenced by national culture, "national kitchen" and special taste of country food. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Gawęcki J., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, PWN, Warszawa 1998.
  • Shimp T. A., Sharma S., Consumers Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE, "Journal of Marketing Research" 1987, Vol. 24, August, s. 280.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000065972618

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.