Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Temporal Perspectives of Innovation Growth: Evolutionary Approach
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule zaprezentowano czas jako zmienną strategiczną w procesie funkcjonowania każdej organizacji. Autor zauważa, iż koncepcja czasu różni się pomiędzy pojedynczymi jednostkami czy grupami osób, organizacjami, a także społeczeństwami. Kluczowym dla tego artykułu jest umiejscowienie innowacyjności jako wyróżnika przedsiębiorczości, gdzie przedsiębiorczość można scharakteryzować poprzez: spójny zbiór zachowań wyróżniających się proaktywnością (dokonywaniem dużych zmian), innowacyjnością (znacząco nowych w sensie globalnym) i skłonnością do sensownego ryzyka (stawiania czoła wyzwaniom).
Introducing changes which address to revival of innovation, one must be conscious of their social and temporal context, especially understanding diverse, often contradicting concepts of time (clock time - social time, interior - exterior co-rising etc.) along with knowledge of differences and similarities of innovative ventures in dimensions of sequence, schedule, promptness, and pace. Now the real challenge is such action that will limit the risk of organizational members' exhaust caused by breaking time routine (clock time), psychological comfort decrease (inner time) or decrease of social relation quality (social time) followed by increase in readiness to innovative ventures. It means that there is a necessity to consider interactions between separate people, teams and all organizations as significant, with inner pace process. Time norms provide us with specific perspective, which force us to consider innovative ventures as built-in element of temporal context in contemporary organizations.(original abstract)
Rocznik
Strony
208--215
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Abernathy W.J., Utterback J.M. (1978), Innovations over Time and in Historical Context-Patterns of Industrial Innovation, "Technology Review", nr 80 (7).
- Adams B. (2000), The Temporal Gaze: The Challenge for Social Theory in the Context of CM food,"British Journal of Sociology", nr 1.
- Barbour J. (2000), The End of Time. The Next Revolutions in Physics, Oxford University Press, New York.
- Bergson H. (1910), Time and Free Will, Kessinger Publishing Company, Kila.
- Blount S., Janicik G. A. (2001), When Plans Change: Examing How People Evaluate Timing Changes in Work Organizations, "Academy of Management Review", nr 4.
- Bluedorn A.C. (2000), Time and Organizational Culture, [w:] N. Ashkanasy, C. Wilderom, M. Peterson. Sage (red.), Handbook of Organizational Culture and Climate, Thousand Oaks.
- Bratnicki M. (2003), Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji, AE, Katowice.
- Bratnicki M., Gabryś B.J. (2002), Temporal Dimensions of Entrepreneurial Growth, [w:] M. Nowicka-Skowron, R. Lescroart (red,), Technical & Economic Aspects of Industrial Reconversion., ISI Pascard, Częstochowa.
- Bratnicki M., Gabryś B.J. (2003), Temporal Dimensions of Corporate Entrepreneurship: A Dialectical Perspective, RENT XVII Conference Proceedings, Łódź.
- Bratnicki M., Strużyna J. (2001), Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, AE, Katowice.
- Durand T. (1992), Dual Technological Trees: Assessing the Intensity and Strategic Significance of Technological Change, "Research Policy", nr 21.
- Fine C. (1998), Clock Speed, Pergeus Books, Cambridge.
- Fine C.H. (1998), Clockspeed: Winning Industry Control in the Age of Temporary Advantage, Perseus, New York.
- Flaherty M.G. (1999), A Watched Pot, New York University Press, New York.
- Foxall G.R., Fawn J.R. (1992), An Evolutionary Model of Technological Innovation as a Strategic Proces, "Technovation", nr 12.
- Gabryś B.J. (2003), Modelowanie procesu zmiany strategicznej, [w:] J. Skalik (red.), Zachowania organizacji wobec zjawisk kryzysowych, Cornetis, Wrocław.
- Heidegger M. (1992), The Concept of Time, Blackwell, London.
- Huy Q.N. (2001), Time, Temporal Capability and Planned Change, "Academy of Management Review", nr 4.
- Lee H., Liebenau J. (1999), Time in Organizational Studies: Towards a New Research Direction, "Organization Studies", nr 6.
- Mainemelis Ch. (2001), When The Muse Takes It All: A Model for the Experience of Timelessness in Organizations, "Academy of Management Review", nr 4.
- Maturana H.R. (1995), On the Nature of Time, Instituto de Terapia Cognitiva, Santiago.
- Nicholson N. (2000), Executive Instinct: Managing the Human Animal in the Information Age, Crown, New York.
- Paul H. (2000), Creating a Global Mindset, "Thunderbird International Business Review", nr 2.
- Perlow L.A. (1997), Finding Time: How Corporations, Individuals, and Families Can Benefit from New Work Practices, ILR Press, Ithaca.
- Pöppel E. (1988), Mindworks: Time and Conscious Experience, Harcourt Brace Jovanovich, Orlando.
- Romanelli E., Tushman M.L. (1994), Organizational Transformation as Punctuated Equilibrium: An Empirical Test, "Academy of Management Journal", nr 37.
- Sztompka P. (1993), The Sociology of Social Change, Blackwell, Cambridge.
- Wheelwright S.C., Clark K.B. (1994), Accelerating the Design-build-test Cycle for Effective Product Development, "International Marketing Review", nr 11.
- Young G., Smith K., Grimm C., Simon D.S. (2000), Multimarket Contact and Resource Dissimilarity: A Competitive Dynamics Perspective, "Journal of Management", nr 2.
- Zimbardo P.G., Boyd J.N. (1999), Putting Time in Perspective: A Valid, Reliable, Individual - differences Metric, "Journal of Personality and Social Psychology", nr 6.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000073537890