Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
The Innovative E-business Models
Języki publikacji
Abstrakty
Celem artykułu jest zaprezentowanie zmian w modelach biznesowych spowodowanych gospodarczym zastosowaniem technologii teleinformatycznych. Sprecyzowano pojęcie modelu biznesowego, zaprezentowano tradycyjne modele działania wraz z możliwością ich uzupełniania o komponent internetowy oraz omówiono praktyczny aspekt zmian wprowadzonych do biznesu przez technologie teleinformatyczne.
The paper is devoted to problem of using the Information and Communication Technology as a source of creation of new business models in the virtual space. The Internet exerts an influence on changes in existing business models. Moreover, it has caused emerging of a completely new e-business model. The review of literature reveals at least several working e-business models, nevertheless there is a little difference in authors' approach in term of number and relevance of specific models. In the first section has been discussed the notion of business model, as well as e-business model. Next the paper explores Internet business models against a background of traditional business models. Finally it has been presented one out of e-business models - Value Net Integrator. (original abstract)
Rocznik
Strony
550--559
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Afuah A., Tucci Ch.L. (2003), Biznes internetowy. Strategie i modele, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
- Chesbbrough H., Rosenbloom R.S. (2002), The Role of The Business Model in Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation's Technology Spin-Off Companies, "Industrial and Corporate Change", vol. 11, nr 3.
- Hedman J., Kalling T. (2003), The Business Model Concept: Theoretical Underpinnings nnd Empirical Illustrations, "European Journal of Information Systems", vol. 12, appendix B.
- Kirov N., Kuśmierz A. (2002), Modele e-biznesowe, Materiały seminarium "Innowacje biznesowe i kreacja wartości w XXI wieku", 12-13 listopada, Warszawa.
- Magretta J. (2003), Tajniki modelu biznesowego, "Harvard Business Review Polska", marzec.
- Mojeauto.pl - informacja o firmie (2004), http://www.media.mojeauto.pl/info.php.
- Moroz M. (2003), Konkurencja w przestrzeni wirtualnej - modele biznesowe doby internetu, Materiały konferencji "W poszukiwaniu strategicznych przewag konkurencyjnych", tom II, Częstochowa.
- Obłój K. (2002), Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa.
- Porter M.E. (2001), Strategy mid the Internet, "Harvard Business Review", marzec.
- Rappa M. (2002), Business model on the web, http://digitalenterprise.org/models/models/html.
- Slywotzky A.J., Morrison D.J., Andelman B. (2000), Strefa zysku, PWE, Warszawa.
- Weill P., Vitale M. (2002), What IT Infrastructure Capabilities are Needed to Implement e-Business Models?, "MIS Quarterly Executive", vol. 1, nr 1.
- Zeng M., Reinartz W. (2003), Beyond Online Search: The Road to Profitability, "California Management Review", vol. 45, nr 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000080052220