PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 3 | 51--65
Tytuł artykułu

Podejście marketingowe w planowaniu rozwoju lokalnego

Warianty tytułu
Marketing Oriented Approach to Planning of Local Development
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Punktem wyjścia do zajęcia się podejściem marketingowym w planowaniu rozwoju lokalnego i regionalnego było spostrzeżenie, że liczne gminy, miasta i powiaty przystępują do budowania planów rozwoju lokalnego. Ich posiadanie jest warunkiem ubiegania się o wsparcie ze środków pomocowych Unii Europejskiej za pośrednictwem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Zajęcie się planowaniem rozwoju wynika z osobistego zainteresowania autora wspomaganiem rozwoju zrównoważonego. Planowanie w perspektywie marketingowej traktuję jako szczególny przypadek planowania rozwoju. (W innym opracowaniu zajmuję się zagadnieniami ontologii i etyki planowania rozwoju). W niniejszym artykule analizuję wybrane właściwości podejścia marketingowego. Punkt wyjścia rozważań stanowi badanie pojęć używanych w tej strategii planistycznej. (abstrakt oryginalny)
EN
The marketing oriented approach to planning of local development proofs its high economic efficiency, nevertheless its one-sidedness undermines the conceptual basis of sustainable development. One can put forward two competitive hypotheses, (a) The success of many marketing strategies is due to social and cultural capital, but the marketing games basically are not suitable means to reproduce the social sources of their own prosperity, (b) Under experimentally controlled conditions (such as economic, organizational etc.) organizations and communities learning by solving their current problems are able to reproduce the social capital they have used up or to contribute to an emergence of new kinds of this capital, that reciprocally foster their marketing orientated strategies of development.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
51--65
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Barczyk Z., Pichur A., 2002, "Internetowy serwis regionalny jako nowy system komunikacji społecznej" (w:) A. Zagórowska, K. Malik, M. Miszew-ski (red.), Zrównoważony rozwój regionalny w aspekcie integracji europejskiej, Bytom: Wyższa Szkoła Ekonomii i Administracji w Bytomiu.
  • Briassoulis H., 2001, "Policy and practice. Sustainable development and its indicators: through a (planner's) glass darkly", Journal of Environmental Planning and Management, t. 44, nr 3.
  • Cameron K.C., Quinn R.E., 2003, Kultura organizacyjna i zmiana, przeł. B. Nawrót, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Castells M., 2000, The Rise of the Network Society, t. l, Oxford-Maiden: Blackwell Publishers.
  • Chodyński A., 2002, Zarządzanie rozwój em firmy. Strategia jakości ekologicznej, Sosnowiec: Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu.
  • Durkheim E., 1999, O podziale pracy społecznej, przeł. K. Wakar, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Fukuyama F., 1997, Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, przeł. A. Śliwa, L. Śliwa, Warszawa-Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Hałas E., 2001, Symbole w interakcji, Warszawa: Oficyna Naukowa.
  • Klęczek R., Kowal W., Woźniczka J., 1999, Strategiczne planowanie marketingowe, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Kot J., 2003, Zarządzanie rozwojem gmin a praktyka planowania strategicznego, Łódź: Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Kotler P., 1991, Marketing Management: Analysis, Planning and Control, New York: Prentice-Hall, Englewood Cliffs.
  • Kotler P., 2004, Marketing od A do Z, przeł. A. Ehrlich, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Kowalik J. (koncepcja badania i opracowanie), 2004, Kielce - moje miasto. Priorytety inwestycyjne w ocenie mieszkańców, Kielce: na zlecenie Urzędu Miasta Kielce badania zrealizowała Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej w Kielcach, grudzień 2004.
  • Krzeminski M., Neck C., 1994, "Social Marketing. Ein Konzept für die Kommunikation von Wirtschaftsunternehmen und Nonprofit-Organisationen" (w:) M. Krzeminski, C. Neck (red.), Praxis des Social Marketing, Frankfurt am Main: Institut für Medienetwicklung und Kommunikation.
  • Markowski T., 1999, Zarządzanie rozwojem miast, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Müller B., Wiechmann T. et al. (red.), 2002, Kommunikation in regionalen Innovationsnetzwerken, München-Mering: Rainer Hampp Verlag.
  • Sułkowski Ł., 2002, Kulturowa zmienność organizacji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Sztompka P., 1999, "Prolegomena do teorii zaufania" (w:) E. Nowicka, M. Chałubiński (red.), Idee a urządzanie świata społecznego: księga jubileuszowa dla Jerzego Szackiego: zbiór rozpraw, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Wiszniowski R., 1999, Marketing w administracji publicznej, Wrocław, mps.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000083408910

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.