PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 4 | 68--77
Tytuł artykułu

Wpływ zarządzania jakością na zwiększanie przewagi konkurencyjnej w świetle doświadczeń największych korporacji świata

Warianty tytułu
The Quality Management and its Impact on Business Competitiveness in the Global Environment
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Głównym celem niniejszego opracowania jest ocena wpływu zarządzania jakością na zdolność konkurencyjną przedsiębiorstw funkcjonujących w warunkach globalizacji. Produkty oraz usługi wielu z transnarodowych korporacji same w sobie są wzorem doskonałej jakości, a stosowane rozwiązania technologiczne oraz metody zarządzania stanowią często nieosiągalny przedmiot aspiracji, a nawet marzeń licznej rzeszy konkurentów. Co więcej organizacje te są często potężniejsze niż niejedno suwerenne państwo europejskie, azjatyckie czy afrykańskie, a podejmowane w ciszy gabinetów ich zarządów decyzje wpływają na losy świata w równie znaczącym stopniu jak szeroko omawiane w masmediach posunięcia polityków. Powstaje zatem pytanie: czy istotnie problematyka jakości odgrywa ciągle istotną rolę w budowaniu przewagi konkurencyjnej korporacji? Może się wydawać ono trywialne, jednak nie należą do rzadkości przedsiębiorstwa, które uważają się wręcz za uosobienie wysokiej jakości i doskonałości. Niestety, taka postawa często jest pierwszym objawem zbliżających się poważnych problemów. Czasami jednak trudno, szczególnie liderom, przyjąć do wiadomości, iż łatwiej osiągnąć pozycję najlepszego przedsiębiorstwa w danej dziedzinie niż ją później utrzymać. Nie można bowiem tego dokonać bez ciągłego dążenia do doskonałości, a drogą ku niej wiodącą jest bezustanne usprawnianie jakości w każdym aspekcie i obszarze funkcjonowania organizacji.(abstrakt oryginalny)
EN
The main purpose of this paper is to investigate if quality management has still influence on business competitiveness in the global environment. The products and services of most of TNCs corporations are themselves a pattern of top quality, their technological solutions and management methods are for many competitors still beyond reach. These organizations are more powerful than even some independent European, Asian and African countries. Decisions made in peaceful offices by the board members of these corporations influence the course of events worldwide to the same extent as some decisions made by politicians, however, the latter decisions are usually given wide media coverage. Here arises the question if the TNCs have to focus their attention on quality issues to create strong competitive business position. The question may appear trivial but corporations that claim themselves to be the embodiment of quality and perfection are not a rarity. Unfortunately, such an attitude is often a signal of some oncoming problems. However, sometimes it is hard, especially for leaders, to understand that it is easier to attain a top position among corporations operating in the same field than to maintain it later on. This cannot be achieved without a continual aiming at perfection, the key to which is an ongoing process of quality improvement in every aspect and area that the corporation operates in.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
68--77
Opis fizyczny
Bibliografia
  • Karaszewski R. (2004), Rozwój systemów jakością w procesie wzrostu gospodarczego [w:] Czynniki wzrostu gospodarczego, M. Haffer [red.], W. Karaszewski, Wyd. UMK, Toruń.
  • Karaszewski R., (2003), Systemy zarządzania jakością największych korporacji świata i ich dyfuzja (zjawisko, rozwój, znaczenie), Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Wyd. UMK, Toruń.
  • Karaszewski R. (2004), Zarządzanie jakością jako determinanta zwiększania przewagi konkurencyjnej w warunkach globalizacji, [w:] Uwarunkowania sukcesu przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy, VII Międzynarodowa Konferencja Naukowa - Success 2004, Lublin
  • Karaszewski R. (2005), Zarządzanie jakością - koncepcje, metody i narzędzia stosowane przez liderów światowego biznesu, TNOiK, Toruń.
  • Stankiewicz J.M. (2002), Konkurencyjność przedsiębiorstw. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, TNOIK, Toruń.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000083676681

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.