PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 671 | 147--158
Tytuł artykułu

Komunikacja w organizacji opartej na wiedzy

Autorzy
Warianty tytułu
Communication in Knowledge-based Organisations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ważnym instrumentem w zarządzaniu wiedzą w organizacji jest komunikacja. W artykule opisano etapy zarządzania wiedzą i rolę komunikacji wewnętrznej w rozwijaniu wiedzy organizacji.
EN
For knowledge-based organisations, knowledge constitutes the company's most valuable asset. Today, Information has lost its value because it has become a freely available commodity. Companies that turn Information into intelligence acquire a unique asset at the same time. Through knowledge management processes, organisations generate, store and exchange knowledge. The basic assumption of knowledge management is that knowledge comes from the human mind. Therefore, encouraging self-learning and knowledge accumulation among employees is a primary task for any company. In order to build organisational knowledge, the company must encourage knowledge articulation. The second most important task in knowledge management is incentivising the imparting of knowledge by all employees. Building new knowledge and the open exchange of knowledge in a company requires numerous adjustments in the company's structure, culture, communication and other aspects. In this article, the author discusses the role communication processes play in encouraging both the acquisition and sharing of knowledge by employees. The author argues that corporate communication systems play a fundamental role in all knowledge management processes. Effective knowledge management is impossible without open and effective communication channels. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
147--158
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Byrne. R., Employees: Capital or Commodity?, MCB University Press, „The Learning Organization" 2001, vol. 8.
  • Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Astrum, Wrocław 1999.
  • Kahaner L., Competitive Intelligence. How to Gather, Analyze and Use Information to Move Your Business to the Top, Touchstone, New York 1997.
  • Monaka 1., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext, Warszawa 2000.
  • Panasiewicz L., Organizacyjne uczenie się a zarządzanie wiedzą, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw" 2002, nr 9.
  • Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  • Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Astrum, Wrocław 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000085421263

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.