PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 7 | 74--83
Tytuł artykułu

Profiling the Entrepreneur : an examination of Entrepreneurs in the Mid-West Region of Ireland

Warianty tytułu
Profil przedsiębiorcy na podstawie badań środkowo-zachodniego regionu Irlandii
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Celem publikacji jest prezentacja wyników badań nad profilem przedsiębiorcy, przeprowadzonych w środkowo-zachodnim regionie Irlandii. Badania skoncentrowano na cechach demograficznych, dokonaniach zawodowych, wykształceniu, w tym motywacji do uczenia się, oraz czynnikach mających wpływ na rozpoczęcie własnej działalności. W ankiecie telefonicznej spośród 200 wyselekcjonowanych firm 100 udzieliło ważnych odpowiedzi. 74% przedsiębiorców potwierdziło, iż ich formalne wykształcenie ma związek z ich bieżącą pracą przedsiębiorcy. Przesłanki finansowe stanowiły główny czynnik motywujący do założenia własnej działalności gospodarczej, zdecydowanie najważniejszy wśród mężczyzn -przedsiębiorców. Istnieje bezpośredni związek między pracą wykonywaną przez przedsiębiorcę w przeszłości a źródłem pomysłu obecnego biznesu. Przedstawione w pracy wyniki badań stanowią bazę wiedzy na temat profilu przedsiębiorcy zarówno dla naukowców, organów państwa jak i praktyków biznesu.
EN
The aim of this paper is to present research findings which examine the profile of entrepreneurs in the Mid-West Region of Ireland: demographic profile of the entrepreneur, occupational background, educational attainment and attitude to learning, factors influencing new venture creation. In a telephone survey out of 200 companies selected 100 gave valid responses. Some 74% of entrepreneurs agreed that their formal education was ,relevant to their current position as an entrepreneur. Making money was the main motivational factor for starting a business and most significant for male entrepreneurs. There is a direct relationship between the entrepreneurs' previous employment and the source of their business idea. The outcome of this paper provides academics, practitioners and state bodies with a comprehen-sive understanding of the profile of entrepreneurs.
Rocznik
Numer
Strony
74--83
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • 1. Audretsch, D.B. (2002), Entrepreneurship: A survey of the literature in 2002, [in:] Green Paper: Entrepreneurship in Europe, 2003,1-26, Brussels: Commission of the European Communities.
  • 2. Central Statistics Office, (2003a), Quarterly National Household Survey: Quarter 4, Dublin: Ireland.
  • 3. Central Statistics Office, (2003b), National Income and Accounts, Dublin: Ireland.
  • 4. Department of Finance, (2004), Budgetary and Economic Statistics, Dublin: Ireland.
  • 5. European Commission, (1998), Enhancing European Competitiveness: Report of the Competitiveness Advisory Group, Brussels: European Commission.
  • 6. European Commission, (2002a), Preliminary draft Commission Recommendation of Amending 96/280/EC concerning the definition of Small and Medium-Sized Enterprise, [24th March,2002].
  • 7. European Commission, (2002b) Observatory of European SMEs - SMEs in Europe, including a first glance at EU candidate countries, [29th August, 2002].
  • 8. European Commission, (2003 a), Competence Development in SMEs, Observatory of Europe an SMEs, l, 1-64.
  • 9. European Commission, (2003b), Green Paper on Entrepreneurship, [31st March 2004].
  • 10. Eurostat, (2003), National Accounts, Brussels: Belgium.
  • 11. Gibb A.A., (1990), Entrepreneurship and Intrapreneurship - exploring the difference, [in:] Donckels R. and Miettinen A., eds., New Findings and Perspectives in Entrepreneurship, Aldershot: Gower, 75-93.
  • 12. Global Entrepreneurship Monitor, (2004), Global Entrepreneurship Monitor 2004: The Irish Annual Report, accessed 21st September 2005.
  • 13. Harding R., (2003), Global Entrepreneurship Monitor, United Kingdom 2004, accessed lst October 2005.
  • 14. Hibbert E., (2000), The Globalisation of Markets - How can SME's compete?, [28th March 2004].
  • 15. Hisrich R.A. and Peters M.P., (2002), Entrepreneurship, New York: USA: McGraw Hill.
  • 16. Hornaday R., (1982), Research about living entrepreneurs, [in:] Kent C.A., Sexton D.L. and Vesper K.L., eds., Encyclopaedia of Entrepreneurship, Englewood-Cliffs NJ: Prentice Hall, 86-110.
  • 17. Kinsella R. and Mulvenna D., (1993), Fast growth firms in Ireland, Administration, 41(1),3-15.
  • 18. Kirby D.A., (2003), Entrepreneurship, London: McGraw Hill Education.
  • 19. National Competitiveness Council, (1999), Annual Competitiveness Report, Dublin: Stationery Office.
  • 20. OECD, (2002), OECD Smali and Medium Enterprise Outlook, France: OECD Publications.
  • 21. O'Farrell P., (1986), Entrepreneurs and Industrial Change: the process of change in Irish Manufacturing, Dublin: IMI.
  • 22. Timmons J.A., Smollen L.E., Dingee A.L.M., (1985), New Venture Creation, Homewood IL: Irwin.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000096479842

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.