PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 686 | 5--30
Tytuł artykułu

Proces internacjonalizacji przedsiębiorstwa na przykładzie firmy ComArch SA

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Process of Internationcilisation of CM I on the Example of ComArch SA
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Cechą współczesnej gospodarki jest szybko rozwijający się proces jej umiędzynarodowienia. W artykule przedstawiono główne założenia uppsalskiego modelu internacjonalizacji (The Uppsala Internationalization Model, U-Model). Podjęto również próbę odpowiedzi na pytanie, czy rozszerzenie działalności na rynki zagraniczne przez polską firmę informatyczną ComArch SA, przebiegało zgodnie z założeniami przyjętymi w U-modelu.
EN
In this article, the authors discuss issues related to the internationalisation of an enterprise. In the first part, they present the main assumptions of the Uppsala enterprise internationalisation model, termed the U-model. Next, they discuss individual elements of the enterprise internationalisation mechanism: market knowledge, company involvement on foreign markets, current activities, and decisions on increasing involvement in international markets. In the second part of the report, the authors present a case study of a Polish IT sector company: ComArch SA. The goal of the analysis is to answer to the question whether ComArch SA's expansion of activities onto international markets has occurred in accordance with the assumptions of the U-model. The final part of the article summarises the authors' conclusions from the analysis. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
5--30
Opis fizyczny
Bibliografia
  • Gorynia M., Perspektywy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w świetle przystąpienia Polski do Unii Europejskiej [w:] Handel zagraniczny i konkurencyjność polskich przedsiębiorstw przed wejściem do Unii Europejskiej, Warszawa 2002, s. 84.
  • Johanson J., Wiedersheim-Paul F., The Internationalization Process of the Firm - Four Swedish Cases, „Journal of Management Studies" 1975, vol. 12(3), s. 305-322.
  • Johanson J., Vahlne J. E., The Mechanism of Internationalization, „International Marketing Review" 1990, vol. 7 (4), s. 11-24.
  • Johanson J.E. Vahlne J. E., The Internationalization Process of the Firm - A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments, „Journal of International Business Studies" 1977, vol. 8 (Spring/Summer), s. 23-32 .
  • Luostarinen R., Welch L., Internationalization: Evolution of a Concept „Journal of General Management" 1988, vol. 14 (2), s. 36.
  • Marcinek T., Pracownik na ścieżce, JobUniverse. pl oraz Raport Computerworld: Najlepsze miejsca pracy, grudzień 2000.
  • Penrose E., The Theory of the Growth of the Firm, Oxford 1966, s. 53, cyt. za J. Johanson, J. E., Vahlne, op. cit., s. 28.
  • Rymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004, s.11.
  • Tokarz D., Wchodzenie na obcy rynek, "Manager" z 1 lutego 2004, s. 1-3.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000099691243

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.