PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 686 | 41--54
Tytuł artykułu

Pojęcie rynku w teorii ekonomii i w polityce antymonopolowej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Concept of the Market in Economic Theory and Anti-monopoly Policy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W pracy podjęto próbę uporządkowania różnych pojęć rynku w teorii ekonomicznej. Podjęto również próbę ustalenia zakresu rynku w polityce antymonopolowej.
EN
The concept of the market, although fundamental in economic science, has not yet been unequivocally defined. In economic theory, the market is defined as an area in which goods are traded, the trading process itself, the mechanism that enables trading, an institution or a group of buyers and sellers. This article is an attempt to systematise the definitions of the market found in literature and also to present the constitutive traits of markets and their development. In the second part of the article, the author describes practical methods for defining the limits of a given market. Defining a relevant market with respect to product, geographical area and time is most frequently based on the so-called SSNIP test, which means identifying the smallest market on which a hypothetical monopolist would be able to impose a small but significant, non-transitory increase in price, while maintaining profits. This procedure is used foremost in anti-monopoly policy, rulings on abuse of dominant position by a company and in merger control. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
41--54
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Ekemund B., R., Jr., TollisonR., D., Economics, Scott, Foresman & Co., Glenview 1988, s. Glosary of Political Economy Terms, www.auburn.edu/~johnspm/gloss/index.html,luty 2004.
  • Gronowski S., Polskie prawo antymonopolowe, Wyd. Zrzeszenia Prawników Polskich, Warszawa 1998, s. 29-30.
  • Klimczak B., Mikroekonomia, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław 1998.
  • Lancaster K., Modern Consumer Theory, Edward Elgar Publishing, Aldershort 1991.
  • Lipsey R., G., Chrystal K. A., Principles of Economics, Oxford Univ. Press, Oxford 1999, s. 45.
  • Łyszkiewicz W., Industrial Organization. Organizacja rynku i konkurencja, Wyższa Szkota Handlu i Finansów Międzynarodowych, Warszawa 2000, s. 241-243.
  • Mała Encyklopedia Ekonomiczna, PWE, Warszawa 1974, s. 723.
  • Market Definition, M. Leddy, S. Hallouet, M. Kehoe, M. Grinberg, P.B. Walker, J.R. Calzado, A. Ojala, www.internationalcompetitionnetwork.org/market/definition.pdf, luty 2004.
  • Market Definition, www.netmba.com/marketing/market/definition, luty 2004.
  • Massey P., Market Definition and Market Power in Competition Analysis: Some Practical Issues, "The Economic and Social Review" 2000, vol. 31, nr 4, s. 318-319.
  • Mikroekonomia, pod red. Z. Dach, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2002, s. 39-40.
  • Miller R., L., Economics Today, Harper & Row, New York 1988, s. 70.
  • National Economic Research Associates, The Role of Market Definition in Monopoly and Dominance Inguiries, „Economic Discussion Paper" 2, Office of Fair Trading, July 2001, s. 11-14.
  • Niestrój R., Zarządzanie marketingiem, PWN, Warszawa 1996, s. 29-30.
  • Pitman R., Some Practical Considerations in Geographic Market Definition, referat przedstawiony na konferencji Federal Trade Commission i Departamentu Sprawiedliwości „Antitrust Enforcement in Central and Eastern Europe. An Exchange of Experiences", Vienna, November 1995.
  • Samuelson P., Nordhaus W., Ekonomia, 1.1, PWN, Warszawa 1995, s. 82.
  • The New Encyclopaedia Britannica, vol. 23, Encyclopaedia Britannica Inc., Chicago 1995, s. 552.
  • U.S. Department of Justice and the Federal Trade Commission, HorizontalMerger Guidelines, part l .0.
  • Ustawa z 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (z późn. zm.), art. 4, pkt 8, Dz.U.03.86.804.
  • Viscusi W., K., Vernon J., M., Harrington J., E., Jr., Economics of Regulation and Antitrust, MIT, Cambridge-London 1995.
  • Walters S., Enterprise, Government and the Public, McGraw-Hill, New York 1993, s. 138.
  • Wiszniewski Z., Mikroekonomia współczesna, Olympus, Warszawa 1994.
  • Wrzosek W., Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa 1994, s.13.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000099907629

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.