Warianty tytułu
Transfer Prices and Offshore Companies as a Tool for Avoiding Taxation in Transnational Corporations.
Języki publikacji
Abstrakty
Artykuł omawia dwa najbardziej znane sposoby unikania opodatkowania przez korporacje transnarodowe tj. ceny transferowe oraz spółki offshore. Ceny transferowe służą tym korporacją do omijania obszarów o wysokich podatkach, barierach celnych, o wysokim ryzyku kursowym i o ograniczeniach w transferze dywidend. Natomiast ten drugi sposób polega na zakładaniu spółek offshore w tzw. rajach podatkowych (w krajach o niskich opodatkowaniu).
The author described the two best known ways to avoid taxation by transnational corporations such as transfer prices and offshore companies. Corporations use transfer prices to avoid areas with high taxes, tariff barriers, high exchange rate risk and limitations in dividends transfer. The second way to avoid taxation is to establish the offshore company in so called tax haven (in the countries with low taxation).(AŁ)
Twórcy
Bibliografia
- Sojak S., Ceny transferowe. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2001, str. 145.
- Najlepszy E., Międzynarodowe finanse przedsiębiorstw, Bafina, Poznań 1993, str. 219.
- Międzynarodowy Słownik Podatkowy, P WE, Warszawa 1997, str. 500.
- Sulejewicz A., Ceny transferowe w obrotach korporacji transnarodowych -podejście strategiczne [w:] Zorska A., Korporacje transnarodowe w Polsce. Wyzwania w dobie globalizacji i regionalizacji, Difin, Warszawa 2002, str. 198-199.
- Zorska A, Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej, PWN, Warszawa 200, str. 141.
- Kabalski P., Ceny transferowe, wybrane problemy, Doradca Podatnika, INFOR, Warszawa 2002, nr 38.
- O'Shaughnessy M., Ceny transferowe, fakty i mity, Rzeczpospolita, Warszawa, 2001, nr 273.
- Jakubowska A., Przedsięwzięcia offshore w aspekcie globalizacji gospodarki, PK, Koszalin 2002, str. 6.
- Michalski A, Business na Bahamamach, Rzeczpospolita, Warszawa 1999, nr 298.
- Stonehouse G., Hamill J., Campbell D., Purdie T., Globalizacja. Strategia i Zarządzanie, Feldberg, Warszawa 2001, str. 150-151.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000101357674