PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | nr 20 | 81--111
Tytuł artykułu

Zmiany w zachowaniach polskich konsumentów jako rezultat oddziaływania procesów globalizacji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Changes of the Polish Consumers' Behaviour as a Result of Globalization Processes
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule omówiono istotę i specyfikę globalizacji konsumpcji oraz podstawowe jej uwarunkowania i skutki. Przedstawiono także przejawy wpływu procesów globalizacji na zachowania polskich konsumentów.
EN
Globalisation is a process, which has strongly influence on creation and modification of consumption on the Polish market. Globalisation process also change customer behaviours on the market (specially: attitudes, values, goals, forms ad means of satisfying customer's needs). Very important aspect of changes in consumption area is connected with creation of new customer. Globalisation is also process of qualitative changes of current situation on the market. It could be a source, condition or result of globalisation process. We should evaluate this chances and present opportunities as well as threats of globalisation process for Poland. In this paper, the idea and characteristics of globalisation process was presented. There are also present influences of globalisation on consumption, their conditions, and results and on Polish customer behaviours. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
81--111
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Badania CBOS-u: Portret Polaka frasobliwego - opinie o sensie życia, wartościach życiowych i marzeniach, 1997.
  • Badanie MEMBR przy współpracy z Roper Starch Worldwide na próbie n = 1 000, reprezentatywnej dla dużych miast Polski, marzec 2001 r., prowadzone od 1999 roku w 30 krajach świata.
  • Bartnik M.: Home & Market, czerwiec 2002 r.
  • Bartosik M.: Niewidzialna bariera. „Marketing w Praktyce" 2000, nr 4.
  • Beskid L., Milic-Czerniak R., Sufin Z.: Polacy a nowa rzeczywistość ekonomiczna. IFiS PAN, Warszawa 1995.
  • Falkowska M.: Nawyki żywieniowe i upodobania kulinarne Polaków. www.cbos.com.pl.
  • Grant KBN pt.: Zachowania podmiotów rynkowych w Polsce a proces integracji europejskiej. Relacje, prawidłowości, porównania międzynarodowe (kierowany przez prof. AE w Katowicach dr hab. K. Karcza; lata 2000-2001).
  • Grzesiuk A.: Etnocentryzm konsumencki. „Marketing w Praktyce" 2002, nr 3.
  • Jachnis A., Terelak J.F.: Psychologia konsumenta i reklamy. Oficyna Wydawnicza „Branta", Bydgoszcz 1998, s. 347.
  • Karcz K., Kędzior Z.: Postawy konsumentów wobec produktów krajowych i zagranicznych. CBiE, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice 1999.
  • Klajda M.: Polski konsument 2001. „Marketing w Praktyce" 2001, nr 12.
  • Kudzia P., Pawelczyk G.: Apetyt na polskie. „Wprost" 02.06.2002.
  • Mazurek-Łopacińska K.: Globalizacja w aspekcie wpływu na zachowania konsumenckie. „Marketing i Rynek" 2001, nr 3.
  • Misiewicz E.: Generacja EKO. „Wprost" 22.02.1998.
  • Olejniczuk-Merta A.: Zachowania młodych konsumentów w Polsce w warunkach globalizacji rynków. W: Konsument i przedsiębiorstwo w przestrzeni europejskiej. CBiE, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice 1999.
  • Rahocka J.: Trendy konsumenckie w Polsce jako efekt procesu globalizacji. W: Bernat T.: Konkurencja - mity i fakty, Wydawnictwo SGH w Warszawie, Warszawa-Katowice-Szczecin 2001, wersja elektroniczna.
  • Rok B.: Model konsumpcji, www.ine-isd.org.pl.
  • Sala J.: Zmiany konsumpcji usług gastronomicznych. W: Konsument - Przedsiębiorstwo - Przestrzeń. CBiE, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice 1998 r.
  • Sawińska M.: Gusty i trendy. „Handel" 2000, nr 9.
  • Socha N.: Europejski stół. „Wprost" 21.12.1997.
  • Sokołowska J., Tyszka T.: Zmiany preferencji społeczno-ekonomicznych społeczeństwa polskiego w latach 1990-1991. „Studia socjologiczne" 1992, 3-4.
  • Szromnik A.: Etnocentryzm konsumencki - istota i uwarunkowania rozwoju. „Marketing i Rynek" 1998, nr 11.
  • Szymański W.: Globalizacja, wyzwania i zagrożenia. Difin, Warszawa 2002.
  • Światowy G.: Postawy konsumentów w procesie przemian rynkowych polskiej gospodarki. W: Konsument - Przedsiębiorstwo - Przestrzeń. CBiE, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice 1998.
  • Zimn M.: Kuchnie świata na polskich stołach. „Handel" 2001, nr 10.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000102595811

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.