PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 1099 Spójność społeczna, gospodarcza i terytorialna w polityce Unii Europejskiej | 185--196
Tytuł artykułu

Niwelowanie dysproporcji w rozwoju polskiego transportu morskiego jako jeden ze strategicznych celów polityki w wymiarze mezoekonomicznym

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Leveling of Disproportion in Development of Polish Mari time Transportation as One of the Strategic Targets of Policy in Mesoeconomic Dimensio
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono diagnozę transportu morskiego w Polsce. Omówiono politykę transportu morskiego Unii Europejskiej. Ostatnia część artykułu dotyczy niwelowania dysproporcji w rozwoju polskiego transportu morskiego.
EN
Development of Polish transport since postwar till present day has been proceeding under influence of many different factors. Currently its characteristic feature is unbalanced branch structure. In case of maritime transport one can notice: that its significance in Polish sea trade and carrying transit cargo is decreasing, that it has obsolete infrastructure, does not have adequate infrastructure for multimodal transport and that there is taking place progressive decapitalization process of sea harbours' properties. From the other hand Polish merchant fleet within the space of last dozen or so years has decreased by more than half, and this tendency is accompanied by movements of ship owners under foreign flags. Additionally the average age of cargo carrying sea fleet in Poland is very high. One can easily notice specific disproportion between condition of maritime transport in Poland and in highly developed countries of European Union there are. Foregoing elaboration is devoted to present those problems. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • 1. CTO, OSSiINT w Gdańsku, Aktualna sytuacja polskiej gospodarki morskiej, "Stocznie, Porty i Żegluga" 2002 nr 2.
  • 2. CTO, OSSiINT w Gdańsku, Sytuacja głównych sektorów polskiej gospodarki morskiej w 2003 roku, "Stocznie, Porty i Żegluga" 2004 nr 2.
  • 3. Gdula A., Wyzwania dla polskiego transportu morskiego w warunkach integracji europejskiej, [w:] Gospodarka morska -jaka przyszłość?, Materiały konferencyjne "Szczyt Gospodarki Morskiej", Szczecin, 29-30 maja 2001 r., Szczecin-EXPO, Centrum Kongresowe Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, Szczecin 2001.
  • 4. Grzywacz W., Wojewódzka-Król K., Rydzykowski W., Polityka transportowa, UG, Gdańsk 2005.
  • 5. Infrastruktura - klucz do rozwoju, aneks do Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 nr 3, Rada Ministrów, Warszawa, styczeń 2002 r., http://www.mi.gov.pl.
  • 6. Komunikat KERM, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, 4 listopada 1999 r., http://www.kprm.gov.pl.
  • 7. Kubacka M., Analiza polskich przemysłów morskich pod kątem ich mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń wynikających w wejścia Polski do UE, "Informacja Rynkowa Gospodarki Morskiej" 2004 nr 3.
  • 8. Narodowy Plan Rozwoju 2004-2006. Dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 14 stycznia 2003 r., Warszawa, styczeń 2003 r., http://www.lpk.uz.zgora.pl.
  • 9. Narodowy Plan Rozwoju na lata 2004-2006. Podstawowe Informacje, Departament Koordynacji i Monitorowania Pomocy Zagranicznej, http://epicentre.ia.gliwice.pl.
  • 10. Nowakowski L., Niektóre problemy polityki żeglugowo-portowej Unii Europejskiej, "Informacja Rynkowa Gospodarki Morskiej" 1999 nr 2.
  • 11. Plewiński L., Ekspertyza dotycząca polskiego transportu morskiego, Szczecin, 15 października 2004 r.
  • 12. Polityka transportowa państwa na lata 2005-2025 (projekt), Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa, 15 marca 2005 r., http://www.mi.gov.pl.
  • 13. Progress Towards a Common Transport Policy - Maritime Transport, COM(85)final, komunikat Komisji UE i propozycje adresowane do Rady UE, Brussels 1985. 14. Sektorowy program operacyjny Transport - gospodarka morska na lata 2004-2006, przyjęty przez KIE w dniu 14 lutego 2003 r., Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa, luty 2003 r., http://www.mi.gov.pl.
  • 15. Sektorowy program operacyjny Transport na lata 2004-2006, Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa, grudzień 2003, http://www.mi.gov.pl.
  • 16. Sektorowy program operacyjny Transport na lata 2004-2006. Uzupełnienie programu, Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa, marzec 2004 rok, Dokument Zatwierdzony przez Komitet Monitorujący SPOT, http://www.mi.gov.pl.
  • 17. Strategia rozwoju infrastruktury transportu na lata 2004-2006 i lata dalsze. Uwarunkowania strategii rozwoju transportu, Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa 1.08.2003 r., http://www.mi.gov.pl/uniaeuropejska/wydruk/135.html.
  • 18. Strategia rozwoju transportu na lata 2007-20]3 (projekt do konsultacji społecznych i środowiskowych), Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa 12 grudnia 2004 r., http://www.mi.gov.pl.
  • 19. Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, Tekst skonsolidowany (uwzględniający zmiany wprowadzone traktatem z Nicei), art. 154, http://www.law.uj.edu.pl.
  • 20. White Paper, European Transport Policy for 2010: Time to Decide, COM (2001) 370 final, Brussels 12.09.2001 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000102727782

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.