PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 2 | 91--100
Tytuł artykułu

Konsumenckie preferencje smakowe jogurtów a ocena sensoryczna i kwasowość czynna

Warianty tytułu
Consumer preferences taste of yoghurts vs. sensory quality and acidity
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem pracy było wyjaśnienie, poprzez analizę sensoryczną, właściwości smakowych decydujących o preferencjach konsumenckich oraz porównanie odczuwanego posmaku kwaśnego w odniesieniu do kwasowości czynnej. Materiałem do badań były jogurty truskawkowe czterech różnych producentów ogólnodostępne na polskim rynku. W badaniach konsumenckich preferencje konsumenckie badano stosując metodę szeregowania. Analizę sensoryczną przeprowadzono metodą profilowania. Stwierdzono, że wśród wszystkich deskryptorów określanych w badanej grupie produktów można wyróżnić te, które w znacznym stopniu wpływają na preferencje konsumenckie, jak i te, w przypadku których intensywność w niewielkim stopniu warunkuje jakość. Ponadto stwierdzono, ze pomiar kwasowości czynnej jogurtów nie jest miarodajnym w odniesieniu do odczuwanego smaku kwaśnego, co dodatkowo (również) wskazuje na zasadność zastosowania analizy sensorycznej jako elementu oceny jakości produktu. (oryg. streszcz.)
EN
This study aimed at elucidating, by means of a sensory analysis, taste attributes determining consumer preferences and comparing the perceptible sour after-taste with reference to acidity. Assays were carried out on strawberry yoghurts commercially available on the home market from four different producers. In consumer testing. consumer's prefe­rences were assessed with the seąuencing method. The sensory analysis was carried out with the profiling method. It was found that of all descriptors determined in the group of products examined only those which affect consumer's preferences to a considerable extent or those whose intensity determines the ąuality to a limited extent could be distinguished. In addition, the measurement of yoghurt acidity appeared not to be reliable with reference to the perceptible sour taste, which also substantiates the application of sensory analysis as an element of the evaluation of product quality. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
91--100
Opis fizyczny
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000107259217

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.