PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 2 | 23--39
Tytuł artykułu

Ekoznakowanie zapakowanych produktów

Warianty tytułu
Ecolabeling of packaged products
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem artykułu jest prezentacja zasad znakowania ekologicznego produktów zaakowanych w Polsce. Przedstawiono ponadto wynki badań ankietowych dotyczących świadomości ekologicznej studentów studiów ekonomicznych w Polsce Południowej oraz studentów kilku uczelni ekonomicznych w krajach Unii Europejskiej. W badaniach ankietowych analizowano: czynniki decydujące o zakupie produktu, popularność wśród konsumentów terminów związanych z działaniami ekologicznymi, znajomość wśród konsumentów znaków ekologicznych występujących na opakowaniach, jak również opinie dotyczące możliwości poprawy świadomości ekologicznej konsumentów. Powyższe badania miały charakter pilotażowy. Aktualnie prowadzone są dalsze badania w zakresie świadomości ekologicznej wśród konsumentów różnych grup wiekowych Polski Południowej. Na podstawie zaprezentowanych rozważań i podjętych badań własnych można stwierdzić, że polski system znakowania ekologicznego nie odbiega od obowiązującego na wspólnym rynku europejskim, stworzone zostały bowiem odpowiednie podstawy prawne i instytucjonalne, jednak dokonane zmiany nie znalazły jeszcze pełnego odbicia w świadomości konsumentów. Z tego względu za jedno z istotnych zadań dotyczących realizacji polityki proekologicznej, warunkującej praktyczne wykorzystanie dokonanych przemian prawno-organizacyjnych, które należy postawić przed środowiskiem towaroznawczym należy uznać intensywną edukację i kształtowanie powszechnej orientacji proekologicznej (oryg. streszcz.)
EN
The article is intended as a presentation of the rules of ecolabelling of packaged product in Poland. The objective is also to analyze the findings of the questionnaire survey on the environmental awareness of the students of economics in the southern Poland and of the students of several economic universities in EU countries. The ąuestionnaire research focused on the following aspects: key factors influencing the decision concerning the purchase of a specific product, popularity among the consumers of the terms related to environmental activities, consumers' recognition of the environment protection-related markings found on packaging, and opinions on the possibility of improvement in the area of environmental awareness of the consumers. The above research was madę on a test basis. Currently, further survey is being performed on the environmental awareness among consumers in various age groups in the southern Poland. From the considerations presented in the paper and individual research undertaken, it can be inferred that the Polish system of eco-labelling is rather consistent with the models prevailing on the common European market, thanks to the appropriate legal and institutional foundations. However, the changes implemented have not yet been fully in-ternalized by the consumers. For that reason, an intense process of education and the development of a common pro-environmental orientation appear as the most important tasks to be assigned to the circles professionally concerned with the goods science and technology. Those measures are to be implemented as part of a pro-environmental policy, leading to the practical use of the already realized changes in the legal and organizational context. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
23--39
Opis fizyczny
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000107267143

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.