PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 1074 Gospodarka turystyczna : turystyka i gospodarka turystyczna w Polsce na tle procesów integracji w Europie : euroregionalizacja, konkurencyjność, marketing | 56--72
Tytuł artykułu

Rola marketingu w budowaniu przewagi konkurencyjnej regionu turystycznego w Unii Europejskiej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Role of Marketing in Developing Competitive Advantage of a Tourist Region in The European Union
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zróżnicowany poziom rozwoju regionów w Polsce i ich niskie pozycje konkurencyjne w stosunku do Unii Europejskiej wskazują na potrzebę poszukiwania efektywnych metod polityki regionalnej. Celem artykułu jest wskazanie obszarów zastosowania marketingu terytorialnego w budowie trwałej przewagi konkurencyjnej regionów turystycznych Polski.
EN
Polish accession into European Union has increased the competitiveness between the regions. In the article the current economic situation of Polish regions (voivodships) has been critically analysed. They are lagging behind, especially when we compare their regional GDP per capita with similar indicators from the regions of the old member states. How to change the situation - how to increase the comparative position of Polish regions? is the key question of the article. The author has classified factors of region's competitiveness. The instrumental factors, one of the categories, has been pointed out. The way of region's management belongs to that group of factors. The author claims that it is the marketing concept in regions' management as the best response to increased competition between regions. The author formulates possible marketing strategies to be implemented at the level of regional authorities and recommends the strategies targeted at attracting capital and tourists from outside. These are the Structural Funds which can substantially co-finance the projects prepared by local self - governments, institutions, and enterprises, which have the impact for the tourist functions of the regions. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • [1] Advantage West Midlands - West Midlands Regional Marketing Strategy, grudzień 2002, http://www.advantagewm.co.uk/west-midlands-marketing-strategy.pdf.
  • [2] Ashworth G.J., Voogd H., Marketing the City: Concepts, Processes and Dutch Applications, "Town Planning Review" 1988 nr l (59).
  • [3] Girard V., Marketing terytorialny i planowanie strategiczne, [w:] Marketing terytorialny - strategiczne wyzwania dla miast i regionów, red. T. Domański, Uniwersytet Łódzki, Łódź 1997.
  • [4] Gorzelak G., Konkurencyjność regionów, "Studia Regionalne i Lokalne" 2000 nr 1.
  • [5] Instytucje i instrumenty wzrostu konkurencyjności regionów, Zespół Zadaniowy ds. Rozwoju Regionalnego w Polsce, Warszawa 1996.
  • [6] Iwankiewicz-Rak B., Marketing organizacji niedochodowych - wybrane problemy adaptacji w warunkach polskich, AE, Wrocław 1997.
  • [7] Karwowski J., Marketingowe zarządzanie regionu, [w:] Marketing w rozwoju regionu, red. J. Karwowski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2001.
  • [8] Klasik A., Kuźnik F., Konkurencyjny rozwój regionów w Europie, [w:] Konkurencyjność miast i regionów, red. Z. Szymla, AE, Kraków 2001.
  • [9] Klamut M., Passela E., Podnoszenie poziomu konkurencyjności regionów, [w:] Konkurencyjność regionów, red. M. Klamut, AE, Wrocław 1999. 70
  • [10] Konkurencyjność miast i regionów Polski Południowo-Zachodniej, red. R. Broszkiewicz, AE, Wrocław 1999.
  • [11] Konkurencyjność regionów, red. M. Klamut, AE, Wrocław 1999.
  • [12] Kotler Ph., Haider D.H., Rein L, Marketing Places. Attracting Investment, Industry, and Tourism to Cities, States and Regions, The Free Press, New York 1993.
  • [13] Krantz M., Schätzl L., European Cities in Competition, red. Ch. Jensen-Butler), Avebury, January 1997.
  • [14] Marketing terytorialny - strategiczne wyzwania dla miast i regionów, red. T. Domański, Uniwersytet Łódzki, Łódź 1997.
  • [15] Marketing w rozwoju regionu, red. J. Karwowski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2001.
  • [16] Meffert H., Stadtemarketing - Pflicht oder Kür? Symposium "Stadtvisionen", Stadtstrategien und Städtemarketing in der Zukunft", Münster, 2-3 März 1989.
  • [17] Mikolajewicz Z., Czynniki konkurencyjności regionów, [w:] Konkurencyjność miast i regionów Polski Południowo-Zachodniej, red. R. Broszkiewicz, AE, Wrocław 1999.
  • [18] Niestrój R., Istota i znaczenie marketingu, [w:] Podstawy marketingu, red. J. Altkorn, Instytut Marketingu, Kraków 2000.
  • [19] Nowe partnerstwo dla spójności konwergencja, konkurencyjność, współpraca, Trzeci raport na temat spójności gospodarczej i społecznej, Urząd Oficjalnych Publikacji i Wspólnot Europejskich, Luksemburg 2004.
  • [20] Orłowski W.M., Polskie regiony na tle wyzwań integracyjnych, [w:] Polityka regionalna państwa pośród uwikłań instytucjonalno-regulacyjnych, red. J. Szomburg, IBnGR, Gdańsk 2001.
  • [21] Partnerstwo w regionie, red. J. Karwowski, PTE, Szczecin 2004.
  • [22] Podstawy marketingu, red. J. Altkorn, Instytut Marketingu, Kraków 2000.
  • [23] Rudolf W., Rola partnerstwa samorządów w marketingu zewnętrznym regionu, [w:] Partnerstwo w regionie, red. J. Karwowski, PTE, Szczecin 2004.
  • [24] Second Report on the Economic and Social Cohesion, European Communities, Luxembourg 2001.
  • [25] A. Szromnik, Marketing terytorialny - geneza, rynki docelowe i problemy oddziaływania, [w:] Marketing terytorialny, red. T. Domański, Uniwersytet Łódzki, Łódź 1997.
  • [26] Ustawa z 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa, rozdz. 2, art. 11 (DzU nr 91, poz. 576).
  • [27] Winiarski B., Czynniki konkurencyjności regionów, [w:] Konkurencyjność regionów, red. M. Klamut, AE, Wrocław 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000111061699

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.