Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Autorka pisze, że niedostateczne i rozproszone w przepisach branżowych uregulowanie w Polsce sektora kształcenia nieformalnego i ograniczone możliwości walidacji edukacji nieformalnej i incydentalnej (w tym umiejętności zdobytych w drodze doświadczenia zawodowego) są źródłem wielu rozmaitych problemów. Przykładem z codziennej praktyki urzędów pracy jest choćby problem osób, które z racji nieukończenia szkoły o profilu zawodowym, a jedynie liceum ogólnokształcącego pozostają osobami bez formalnych kwalifikacji zawodowych, pomimo wieloletniej często praktyki zawodowej np. w zawodzie sprzedawcy. Brak możliwości uznawania umiejętności nabytych poza systemem formalnej - szkolnej lub pozaszkolnej - edukacji, nieczytelność zdobywanych kwalifikacji, rozmijanie się podaży kwalifikacji z popytem czy wręcz brak wiedzy, jakich kwalifikacji wymaga rynek pracy, to bariery utrudniające planowanie dalszego kształcenia, podnoszenie kwalifikacji i mobilność siły roboczej. Rozwijanie Krajowych Ram Kwalifikacji oraz rozwiązań towarzyszących (takich jak system walidacji edukacji nieformalnej i incydentalnej) należy więc traktować jako jeden ze sposobów eliminacji powyższych barier.
Twórcy
autor
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000111401827