PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 3 | 117--136
Tytuł artykułu

Perspektywy globalizacji komunikacji powietrznej

Warianty tytułu
Perspectives of the globalisation of airline industry
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem artykułu są perspektywy globalizacji komunikacji powietrznej i związane z nimi problemy przynależności państwowej statków powietrznych oraz własności i efektywności kontroli przewoźników lotniczych. Zmiany w przepisach obowiązujących ten sektor są omawiane chronologicznie, począwszy od podpisania Konwencji paryskiej w 1919 r. aż do Konwencji ICAO z 2003 r., a także geograficznie - na zasadzie porównanie rozwiązań przyjętych w różnych częściach świata.
EN
The current trends in the economy today, including those in the airline industry, indicate internationalization of markets which effects a number of very important fields. Trans-border capital flows have coincided with an increasing number of multinational airline companies which are now forming venture capital and introduce mixed managements consisting of nationals of different countries. Currently there are many companies which do not draw any clear line dividing their liability. The airline industry is also following these trends and will be soon losing its national character. The forecast of the changes is slow liberalisation of the air transport in Europe and the opening competition among the air carriers in other regions of the world, such as Australia or New Zealand. For the air carriers, one way of globalization and ensuring a competitive edge in the competition in the new global reality are the strategic alliances. After 11 September 2001 airline fleet have become to cost more and air carriers have become deficient. Consequently, new capital for modernisation must be found. However, there are cases where local investors do not want to guarantee a capital flow. Even in the countries in which the government owns the air carriers, the costs are sometimes too high to bear. Successful privatisation of national airlines must be preceded by cre-at inn of conditions which investors will find attractive enough to invest. Every restriction for the new investors, also as regards their nationality, reduces the possibility of attracting capital both from those investors and also from local financial markets. These markets at the same time cannot provide a sufficient amount of the capital which is necessary for proper completion of large multinational projects. It seems, however, that the objections against the liberalization concerning the foreign investments expressed by governments will soon, even if slowly, disappear.
Rocznik
Numer
Strony
117--136
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Abeyratne R.I.R., Aviation Trends in the New Millennium, Aldershot 1988
  • AT Conf./5-WP/105, Draft Report on Agenda Items 2 and 2.1 Documentation
  • AT Conf./5-WP/26.
  • AT Conf./5-WP/34.
  • AT Conf./5-WP/39.
  • AT Conf./5-WP/65.
  • AT Conf./5-WP/71.
  • AT Conf./5-WP/78.
  • AT Conf./5-WP/84.
  • AT Conf./5-WP/99.
  • ATP Conf./5-WP/7 (Konferencja w Montrealu, 24-29 marca 2003 r.)
  • Garette B., Dussauge P., Strategia aliansów na rynku, Poltext, Warszawa 1996
  • Cheng B., The Law of International Air Transport, The London Institute of World Affairs, London 1962
  • Dempsey P.S., Carving the World into Fiefdoms: The Anticompetitive Future of International Aviation (referat wygłoszony w czasie konferencji ICAO, wrzesień 2004 r.).
  • Doganis R., Flying off Course the Economics of International Airlines, Routledge, London 2002
  • Doganis R., The Airline Business in the 21 Century, Routledge, London-New York 2001
  • Haanappel P.C., The Transformation of Sovereignty in the Air, „Air and Space Law", t. XX, 1195, nr 9.
  • Humpreys B., Liberalized Airline Ownership and Control (Virgin Atlantic) ,ICAO 22/23, (Working Papers, Konferencja w Montrealu, marzec 2003 r.).
  • International Civil Aviation Organization. Documentation for the session of the Assembly in 2004, Annual Report of Council 2002, Doc. 9814
  • Kołodziej M. (Polkowska), Pierwsza światowa konwencja lotnicza i działalność jej stałego organu Międzynarodowej Komisji Żeglugi Powietrznej (CINA) 1919-1940, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodo-wska", Lublin, Polonia, vol. IX, 2002
  • Lelieur I., Law and Policy of Substantial Ownership and Effective Control of Airlines. Prospec ge, Ashgate, Hants 2003
  • Marciszewska M., Globalizacja sektora usług transportu lotniczego, SGH, Warszawa, 2001
  • Myszona K., Status prawny przewoźnika lotniczego w świetle prawa Wspólnoty Europejskiej, Liber, Warszawa 2000
  • Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, PWN, Warszawa, 1998
  • Polkowska M., Międzynarodowe konwencje i umowy lotnicze oraz ich stosowanie - zarys problematyki, AON, Warszawa 2004
  • Romanowska M., Alianse strategiczne przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 1997
  • Rothay K.O., Air Carriers of Developing Countries Must Have Safeguards in a liberalized environment, „ICAO Journal" 2002
  • Słownik wyrazów obcych, PWN, Warszawa 1980
  • Szymajda I., Konkurencja w transporcie lotniczym. Prawo europejskie i problemy dostosowania prawa polskiego, Liber, Warszawa 2002
  • Szymajda I., Polkowska M., Ograniczenia inwestycji podmiotów zagranicznych we własność przewoźników lotniczych w systemie światowym i unijnym, Wyższa Szkoła Handlowa, Radom 2004
  • Szymajda I., System chicagowski - zarys wykładu, AON, (maszynopis), Warszawa 2003
  • Szymański W., Globalizacja, wyzwania i zagrożenia, Diffin, Warszawa, 2001
  • van Fenema H.P., National Ownership and Control Provisions Remain Major Obstacles to Airline Mer-"ICAO Journal" 2002, nr 7
  • van Fenema H.P., op. cit. Por. stanowisko Międzynarodowej Izby Handlowej (International Chamber of Commerce - ICC) w sprawie polityki dotyczącej inwestycji podmiotów zagranicznych w przewoźników lotniczych, przygotowane przez Komisję ds. Transportu Lotniczego, Doc. No 310/422 Rev. 2
  • Wassenbergh H., Principles and Practices in Air Transport Regulation, Pa-993 Zbiór dokumentów na światową konferencję transportu lotniczego, zorganizowaną przez ICAO w 1994 r. w Montrealu
  • Żylicz M., Międzynarodowy obrót lotniczy. Zagadnienia ekonomiczno-prawne, Szkoła Główna Planowania i Statystyki, Warszawa 1972
  • Żylicz M., Położenie prawne statku powietrznego w żegludze międzynarodowej, (maszynopis), Warszawa 1963
  • Żylicz M., Prawo międzynarodowego transportu lotniczego, UW, Warszawa 1995
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000111470213

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.