PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | 21 | nr 77 | 144--157
Tytuł artykułu

Ewolucja pomiaru wyników ekonomicznych w rachunkowości zarządczej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dostarczenie informacji o wynikach jest bardzo ważne dla zarządzających organizacjami, ponieważ informacja ta pozwala odpowiedzieć na pytanie, czy organizacja realizuje postawione jej cele (czy działa w sposób skuteczny) oraz czy racjonalnie wykorzystuje posiadane zasoby (czy działa wydajnie). Wyniki (ang. performance) , określane również mianem dokonań, rezultatów lub efektów, są definiowane w teorii organizacji i prakseologii jako „zamierzony lub niezamierzony skutek działania równoznaczny z terminem rezultat. Przez porównanie z celem danego działania wyniki i nie zamierzone skutki uboczne są oceniane pozytywnie albo negatywnie i działanie zostaje uznane za skuteczne albo nieskuteczne, efektywne bądź nieefektywne”. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
21
Numer
Strony
144--157
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
  • [1] Anthony R. N., Govindarajan V., Management control systems, McGraw-Hill, Boston 2001.
  • [2] Belkoui A. R., International and Multinational Accounting, Dryden Press, Londyn 1994.
  • [3] Bielski M., Podstawy teorii organizacji i zarządzania, C.H. Beck, Warszawa 2002.
  • [4] Black A., Wright. P., Bachman J.E., W poszukiwaniu wartości dla akcjonariuszy, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1999.
  • [5] Brzezin W., Teoretyczne podstawy rachunkowości, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 1975.
  • [6] Cwynar A., Cwynar W., Zarządzanie wartością spółki kapitałowej, FRR, Warszawa 2002.
  • [7] Demski J., Managerial Uses Of Accounting Information, Kluwer Academic Publishers, Boston 1994, s. 432.
  • [8] Drury C., Management and cost accounting, International Thompson Business Press, London 1996.
  • [9] Eccles R.G., The Performance Measurement Manifesto, [w:] „Harvard Business Review", styczeń-luty 1991. [10] Horngren C.T., Foster G., Datar S.M., Cost Accounting, Prentice Hali, Englewood Cliffs 1994.
  • [11] Jaruga A., Nowak W., Szychta A., Rachunkowość zarządcza, Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości, Łódź 1999.
  • [12] Jeżak J., Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem, Wydawnictwo UL, Łódź 1990. [13] Kapłan R. S., Norton D., Strategiczna Karta Wyników - Jak przełożyć strategią na działania, PWN, Warszawa 2001.
  • [14] Klingebiel N., Performance Measurement & Balanced Scorecard, Yerlag Yahlen, Muenchen2001. [15] March J.G., Simon, H, Teoria organizacji, Warszawa 1964. [16] Norreklit M., The balance on the balanced scorecard a critical analysis of some of its assumptions, [w:] „Management Accounting Research", 11/2000.
  • [17] Płóciennik-Napierała, Istota kontrolnej funkcji rachunkowości, [w:] Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, nr 12 (68), Warszawa 2003.
  • [18] Rappaprt A., Wartość dla akcjonariuszy, Warszawa 1999.
  • [19] Sobańska I. (red.), Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza, C.H. Beck, Warszawa 2003.
  • [20] Stewart G.B., Quest for Value, Harper Business Press, New York 1991. [21] Weber J., Schaeffer U., Balanced Scorecard & Controlling, Gabler, Wiesbaden 2000.
  • [22] Wojciechowski E., Zarys rozwoju rachunkowości w dawnej Polsce, PWN, Warszawa 1964.
  • [23] Zieleniewski J., Organizacja zespołów ludzkich, PWN, Warszawa 1976, s. 95.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000112302416

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.