PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2006 | nr 11-12 | 29--33
Tytuł artykułu

System edukacji, ubóstwo, wykluczenie społeczne

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu było skupienie się na zrozumieniu i rozpoznaniu problemów ubóstwa i wykluczenia społecznego w rzeczywistości, w jakiej funkcjonują polskie szkoły. Zwrócono też uwagę na działania podejmowane przez szkoły oraz przez instytucje lokalne wobec potrzeb uczniów ze sfery ubóstwa i z rodzin o niskim statusie społeczno-ekonomicznym. Jednym z głównych problemów jest dominacja działań doraźnych (socjalnych) nad perspektywicznymi (rozwojowymi) w szkole w stosunku do uczniów z biednych rodzin oraz brak rozwiązań systemowych, które skłaniają szkołę do odsyłania tego problemu do instytucji pomocy społecznej. Badania przeprowadzono w ramach projektu "Ubóstwo i wykluczenie społeczne oraz metody ich zwalczania".
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
29--33
Opis fizyczny
Bibliografia
  • Domalewski J., Mikiewicz R (2004), Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym, IRWiR PAN, Toruń-Warszawa.
  • Dudzikowa M. (2004), Mit o szkole jako miejscu "wszechstronnego rozwoju" ucznia. Eseje etnopedagogiczne, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków.
  • GUS (2005), Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2004/2005, Warszawa.
  • GUS (2006a), Warunki życia ludności w 2004 r., Warszawa.
  • GUS (2006b), Zasięg ubóstwa materialnego (informacja sygnalna z dn. 18 VII 2006), www.stat.gov.pl.
  • Herbst J. (2005), Uwarunkowania dostępu do wychowania przedszkolnego, referat przedstawiony podczas konferencji "Alternatywne formy edukacji przedszkolnej", 3 marca, Warszawa.
  • Jacyno M. (1997), Kontrkultura ubóstwa. Pierre'a Bourdieu koncepcja reprodukcji klas społecznych a problem reprodukcji otwartej, "Studia Socjologiczne" nr 3(146).
  • Konarzewski K., red. (2001), Szkolnictwo w pierwszym roku reformy systemu oświaty, ISP, Warszawa.
  • Kupisiewicz C. (2006), Projekty reform edukacyjnych w Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kwieciński Z. (1995), Socjopatologia edukacji, Mazurska Wszechnica Nauczycielska, Olecko.
  • Lustig J. (1998), Skutki ubóstwa, jakich doświadczają dzieci, w: P. Dobrowolski (red.), Ubodzy i bezdomni, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  • Micklewright J. (2002), Social Exclusion and Children: An European View for a US debate, CASE LSE, London.
  • MPiPS (2004). Narodowa Strategia Integracji Społecznej dla Polski, Warszawa.
  • MENiS (2003), Strategia Państwa dla Młodzieży na lata 2003-2012, Warszawa.
  • Szociński A., M. Ziółkowski (2001), Przemiany w sferze edukacji, nauki, mediów i kultury, w: E. Wnuk-Lipiński, M. Ziółkowski (red.), Pierwsza dekada niepodległości. Próba socjologicznej syntezy, ISP PAN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000123773561

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.