PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 4 | 83--96
Tytuł artykułu

Jakościowe spojrzenie na model dojrzałości organizacyjnej dla zarządzania usługami informatycznymi

Warianty tytułu
A qualitative overview of information technology service capability maturity model
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule opisano przeobrażenia w postrzeganiu informatyki: od podejścia technicznego do usługowego. Wyjaśniono znaczenie stosowania modelowych podejść do zarządzania usługami informatycznymi. Wyjaśniono znaczenie zmian poziomu jakości w cyklu życia organizacji oraz połączono ten fakt z problematyką oceny jakościowej dojrzałości organizacji. Na bazie modelu Crosby'ego, który definiuje pięć stopni systemu zapewnienia jakości, podano zawartość i strukturę modelu dojrzałości organizacyjnej (Capability Maturity Model - CMM). Rozważono go z perspektywy możliwości wykorzystania praktycznego, jako podejścia oferującego wiele korzyści dla rozwoju projakościowego traktowania usług informatycznych. Przedstawiono pięć poziomów dojrzałości dla procesów zarządzania usługami informatycznymi. Wreszcie podano wnioski -korzyści ze stosowania modelowych, projakościowych podejść do zarządzania usługami informatycznymi. (abstrakt oryginalny)
EN
In the face of informatization of nearly every facet of business, a growing meaning and intense development of information technology (IT) infrastructure, assets and services can be observed. IT services use infrastructure and assets in supporting business processes. It should be remembered, that IT is something more than just another business tool. Without a skilful use of IT solutions, many besides business processes simply cannot be performed. In the article, the meaning of implementing model approaches to IT services management is explained. On the canvas of considerations concerning changing paradigms in perceiving informatization, a genesis of model approaches to managing IT services is built. Also, a meaning of quality level changes in time is explained, together with problems concerning organization maturity assessment. Then, in particular, IT services Capability Maturity Model is characterized from the perspective of practical applications. It is a tool offering many benefits for proactive and qualitative understanding of IT services. The structure and content of the model is described. At last -conclusions are listed, including advantages of implementing model approach to IT services management. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
83--96
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • [1] Byzia T., Zarządzanie jakością oprogramowania, InfoVIDE, Warszawa 2001.
  • [2] Byzia T., Szybka diagnostyka procesów jako przykład metodyki podnoszenia jakości zarządzania projektami informatycznymi, [w:] Materiały II Konferencji Project Management -Perspektywy i Doświadczenia, Warszawa 2002.
  • [3] http://www.umbrella.org.pl/onas/jakosc_0902_3s3.asp
  • [4] ITIL Books, Managing IT Services: Service Delivery, Central Computer and Telecommunications Agency, London, United Kingdom 2001.
  • [5] ITIL Books, Managing IT Services: Service Support, Central Computer and Telecommunications Agency, London, United Kingdom 2001.
  • [6] Lotko A., The Meaning and Need for Creating Model Approaches to Information Technology Service Management, SYSTEMS: Journal of Transdisciplinary Systems Science, Vol. 8, No. 2/2003.
  • [7] Niessink F., Clerc V., Tijdink T., van Vliet H., The IT Service Capability Maturity Model, Release Candidate 1, The Netherlands June 2005.
  • [8] Niessink F., IT Service CMM: White Paper, SERC, Utrecht, The Netherlands 2003.
  • [9] Paulk M.C., Weber V.C., Curtis B., Chrissis M.B., The Capability Maturity Model: Guidelines for Improving the Software Process, SEI Series in Software Engineering. Addison-Wesley Publishing Company, United Kingdom 1995.
  • [10] Ruijs L., Schotänus A., Managing the Delivery of Business Information, [w:] World Class IT Service Management Guide, ten Hagen & Stam Publishers, The Hague, The Netherlands 2000.
  • [11] The ITIL Story. PinkElephant North America, USA 2001.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000127081555

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.