PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 1131 Ekonomia | 49--62
Tytuł artykułu

Samorząd akademicki a wolność nauki

Warianty tytułu
Academic Self Government and the Freedom of Science
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule opisano historię powstania współczesnego samorządu, czyli samorządu w rozumieniu teorii prawa administracyjnego. Przedstawiono kolejne etapy tworzenia się tej formy władzy aż do pojawienia się jej w murach uniwersytetów i innych uczelni akademickich.
EN
In the literature on the subject, the notion of a self government is not explicitly perceived. What interests us here is a concept of a self government in the meaning of the theory of the administrative law. The legal notion of a self government takes account of only those organizations of citizens, which function within the system of the public law and hold - by law - administrative authority and obligatory membership. In the process of developing of a citizen society, two types of self government have been formed: a corporative and an institutional one, the latter being the academic self government. The aim of this work is to bring closer to readers the very essence of such a self government, thoroughly linked to a liberal model of a university as an autonomous public institution, to define the scope of its independence from the government administration and its impact on the freedom and development of science. In Poland during the transformation time universities do not have academic self government and science is still under control of the government administration. (original abstract)
Rocznik
Strony
49--62
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Bigo T., Związki publiczno-prawne w świetle ustawodawstwa polskiego, Warszawa 1928.
  • Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu RP (druk sejmowy nr 1539), 1996.
  • Brückner A., Samorząd uniwersytetów niemieckich, [w:] W obronie wolności szkół akademickich, Kraków 1933.
  • Grelowski Z., Samorząd specjalny, Katowice 1947.
  • Hryniewiecki B., Nauka w szponach biurokracji, [w:] W obronie wolności szkół akademickich, Kraków 1933.
  • Hubert J., Ogólne stanowisko prawne Uniwersytetu Poznańskiego, Poznań 1925.
  • Jaroszyński M., Rozważania ideologiczne i programowe na temat samorządu, Warszawa 1936.
  • Jellinek G., Allgemeine Staatslehre, Berlin 1928.
  • Michalski K., Mechanizm czy organizm, [w:] W obronie wolności szkół akademickich, Kraków 1933.
  • Orłowski S., Sąd kapturowy, "Polityka" 1990 nr 1712 (z l grudnia).
  • Panejko J., Geneza i podstawy samorządu europejskiego, Wilno 1934.
  • Pieczara M., Pozycja polskich regionów w konkurencji z regionami Unii Europejskiej, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej nr 16, Poznań 2003.
  • Second progress on economic and social cohesion, Unity, Solidarity, Diversity for Europe, its people and its territory, Communication from Commission, Brussels 2003.
  • Topolski J., Mój glos, "Dziennik Poznański" 1994 (22 września).
  • Ustawa z 13 lipca 1920 r. o szkołach akademickich, DzU RP 1920 nr 72, póz. 494.
  • Ustawa z 15 marca 1933 r. o szkołach akademickich, DzU RP 1933 nr 29, póz. 247.
  • Ustawa z 4 maj a 1982 r. o szkolnictwie wyższym, DzU 1982 nr 42, póz. 201.
  • Ustawa z 12 września o szkolnictwie wyższym, DzU 1990 nr 65, póz. 385 (z późń. zm.).
  • Ustawa z 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, DzU 2003 nr 65, póz. 595.
  • Wykrętowicz S., Samorząd jako wyraz demokracji obywatelskiej, [w:] Samorząd w Polsce. Istota, formy, zadania, red. S. Wykrętowicz, Poznań 2004.
  • Zaremba S., Pogląd na ministerialny projekt ustawy o szkołach wyższych, [w:] W obronie wolności szkól akademickich, Kraków 1933.
  • Zieliński T., Walka o autonomię szkół wyższych, [w:] W obronie wolności szkól akademickich, Kraków 1933.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000130409169

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.