PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 1121 Pozyskiwanie wiedzy i zarządzanie wiedzą | 160--167
Tytuł artykułu

On chosen aspects of turning information into knowledge

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The concept of the situation theory or the representation of information with constraint seen to constitute a good starting point for further analysis within this demanding, nevertheless fascinating, field of expertise.
Dane stają się informacją, kiedy ich użytkownik pozyskuje dodatkowo ich znaczenie. Dzieje się tak m.in. ze względu na występowanie pewnych regularności w otaczającym nas świecie. Fizyka informacji nosi nazwę teorii sytuacyjnej. W tym podejściu informacja zawsze przyjmuje postać stwierdzenia, że pewien obiekt jest określonego rodzaju. Owe regularności i powtarzalność, pozwalające na ściśle określone konfiguracje obiektów, są określane mianem "constraints" (nazwa nieprzetłumaczalna najeż, polski). Constraints są to pewne ukryte wątki, pozwalające łączyć informację z jej reprezentacją. Trzy zasadnicze składniki pozwalające na pozyskanie informacji to określone: sytuacje, typy i wątki (constraints). Kiedy dana osoba przyswaja określoną informację w sposób indywidualny, następuje transformacja tej informacji w wiedzę. Według teorii sytuacyjnej, posiadanie pewnych umiejętności może być przyrównane do stopnia pozyskania informacji. Poziom nowicjusza to poziom pozyskania danych, poziom zaawansowanego nowicjusza i pracownika wykwalifikowanego to poziom informacji. Poziom wiedzy to poziom ekspercki. Prawdziwie ekspercki poziom można osiągnąć jedynie poprzez praktykę i doświadczenie. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Aczel P., Israel D., Katagiri Y., Peters S. (eds.), Situation Theory and its Applications (Vol. 3) CSLI Publications, Stanford University (1993).
  • Barwise J., The Situation in Logic, CSU Publications, Stanford University 2003.
  • Davenport T., Prusak L., Working Knowledge, Harvard University Press, Cambridge 1998.
  • Devlin K., Infosense: Turning Information into Knowledge, W.H. Freeman and Company, New York 2004.
  • Dreyfus H.L., Dreyfus S.E., Mind Over Machine: The Power of Human Intuition and Expertise in the Era of the Computer, M acmi lan, The Free Press, New York 2002.
  • Nonaka I., Takeuchi H., The Knowledge-Creating Company, Oxford University Press, Inc., New York 1995.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000132960049

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.