PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2007 | nr 3 | 14--18
Tytuł artykułu

Student-klient. Czy uczelnia ma zawsze spełniać oczekiwania studentów?

Autorzy
Warianty tytułu
Can Higher School Always Fulfill Expectations of Students?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jednym z podstawowych dylematów związanych z wprowadzaniem orientacji marketingowej do uczelni, a zarazem najistotniejszą barierą, jest problem traktowania studentów jako klientów. Na pierwszy rzut oka oznacza to, że zgodnie z regułami marketingowymi uczelnia powinna zaspokajać wszelkie wymagania i oczekiwania swoich klientów. Postępowanie zgodne z hasłem "Klient nasz Pan" niepokoi jednak władze zarządzające szkołami wyższymi. Autorka rozważa trzy podejścia traktowania studenta: jako produktu, jako klienta i jako partnera. W artykule proponuje się traktowanie studentów jako klientów w kontekście usług profesjonalnych, jakimi są uczelnie i usługi edukacyjne przez nie oferowane. Tak więc zastosowanie marketingu w uczelni nie oznacza, że powinna ona dostosować swoje działania do wszystkich potrzeb i oczekiwań studentów, ale, że w kwestii podnoszenia jakości oferowanych usług te potrzeby powinny być brane pod uwagę oraz, że uczelnia powinna podejmować działania mające na celu podnoszenie poziomu satysfakcji - zbliżenie do siebie oczekiwań studentów i uczelni jako organizacji. Jednym z ważniejszych działań marketingowych uczelni powinno być nie tylko poznawanie oczekiwań studentów, ale również ich kształtowanie (edukowanie klientów). Poszukiwanie kompromisów powinno zamienić się w dialog pomiędzy uczelnią, a jej klientami, prowadzący do tworzenia pozytywnych relacji.(abstrakt oryginalny)
EN
One of basic dilemma related to introduction of marketing orientation at higher schools, but at the same time most important barrier, is problem of treatment of student as client. At first sight, according to marketing rules, it means that higher school should meet all expectations of clients. However, treatment of students like "kings" disturbs higher school authorities. Author of paper considers three approaches of treatment of students: as a product, as a client, as a partner. She suggests treatment of student as the client due to the fact that higher schools and their educational offers are professional services. So, introduction of marketing in higher school does not mean that school should adjust operations to all requirements and expectations of students. These requirements should be taken into account in problem of bringing up quality of offered services and students satisfaction. The one of important marketing operation of higher school should be not only fulfilling of students expectation, but also forming them (educate client). This approach should turn into a dialog among higher school and students leading to creation of positive relations. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
14--18
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • M.J. Armstrong, Students as Clients: A Professional Services Model f or Business Education, „Academy of Management Learning and Education" 2003, No. 4.
  • D.E. Clayson, D.A. Haley, Marketing Models in Education: Students as Customers, Products or Partners, „Marketing Education Review" 2005, No. 1.
  • J. Dietl, Czy potrzebne jest zarządzanie marketingowe w szkolnictwie wyższym?, „Marketing i Rynek" 2004, nr 2.
  • A. Drapińska, Kierunki działań marketingowych w szkole wyższej, „Marketing i Rynek" 2006, nr 12.
  • Ch. Emery, T. Kramer, R. Tian, Customer vs. Products: Adopting an Effective Approach to Business Students, „Quality Assurance in Education" 2001, No. 2.
  • R.S. Franz, Whatever You Do, Don't Treat Your Students Like Customers!, „Journal of Management Education" 1998, February
  • P. Gibbs, Higher Education as a Market: a Problem or Solution?, „Studies in Higher Education" 2001, No. 1
  • Ph. Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner & Ska, Prentice Hall, Warszawa 1994, s. 16.
  • M. Krzyżanowska, Marketing usług organizacji niekomercyjnych, WSPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2000, s. 56.
  • M. Krzyżanowska, Znaczenie marketingu w działalności edukacyjnej szkoły wyższej, „Marketing i Rynek" 2004, nr 3.
  • P.Y.K. Kwan, P.W.K. Ng, Quality Indicators in Higher Education Comparing Hong Kong and China's Students, „Managerial Auditing Journal" 1999, N. 14.
  • C. Obermiller, P. Fleenor, P. Raven, Students as Customers or Products: Perceptions and Preferences of Faculty and Students, „Marketing Education Review" 2005, No. 2.
  • G. Patterson, The Applicability of Institutional Goals to the University Organisation, „Journal of Higher Education Policy and Management" 2001, No. 2
  • P. Patterson, T. Komm, C. Hill, Consumer Satisfaction as a Process: A Qualitative, Retrospective Longitudinal Study of Overseas Students in Australia, Dept. of Management, University of Wollongong, 1992.
  • S.V. Scott, The Academic as Service Provider: Is the customer „always right"?, „Journal of Higher Education Policy and Management" 1999, No. 2.
  • Słownik języka polskiego, PWN, www.sjp.pwn.pl.
  • M. Szabłowski, Poziom nauczania jako dylemat marketingowy uczelni. W: Marketing szkól wyższych, praca zbiór, pod red. G. Nowaczyka, M. Kolasińskiego, WSB, Poznań 2004, s. 206.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000134259199

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.