PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2007 | nr 1 | 8--14
Tytuł artykułu

Metodologia segmentacji międzynarodowej

Warianty tytułu
Methodology of International Segmentation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W miarę rozwoju teoretycznej koncepcji segmentacji rynku i jej praktycznych zastosowań, wykształciły się różne podejścia do badań segmentacyjnych. Szczególne znaczenie mają następujące modele segmentacji empirycznej: a priori, post hoc, hybrydowe (mieszane). (abstrakt oryginalny)
EN
The objective of the hereby study is the proposal of manifold international segmentation as well as identification and systematization of possible model approaches to empirical segmentation. The complex international market segmentation concept was presented in the study. It covers four variants and integrates macro-, mezzo- and microeconomic levels. The macro- and mezzoeconomic segmentations are of vertical nature since they refer to all consumers inhabiting a respective group of countries or regions. On the other hand the microeconomic segmentation is called a horizontal one since the segment is understood as a group of consumers who are similar with regard to defined criteria but originating from different countries or regions. There were also assessed key conditions for the segmentation variant selection including: the level of market globalization of products offered by an enterprise and the type of carried out internationalization strategy. An attempt was taken up to identify and order fundamental approaches towards manifold international segmentation including "a priori, post, hoc" and hybrid models. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
8--14
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • G. Antonides, W.F. van Raaij, Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2003.
  • S. Dolnicar, A Review of Data-Driven Market Segmentation in Tourism, "Journal of Travel and Tourism Marketing" 2002, No. 12.
  • S. Dolnicar, Empirical Market Segmentation: What You See Is What You Get, W: Global Tourism. The Next Decade, S. Dolnicar (ed.), Eisevier, Butterworth-Heinemann, Oxford 2005, s. 309-325.
  • S. Dolnicar, F. Leisch, Delivering The Wright Tourist Service to the Wright People. A Comparison of Segmentation Approaches, "The Journal of Quality Assurance in Hospitality and Tourism" 2004, No. 5.
  • P.E. Green, A Guide to Market Segmentation, University of Pennsylvania, Philadelphia 2004, s. 59.
  • P.E. Green, New Approach to Market Segmentation, "Business Horizons" 1977, No. 20.
  • P.E. Green, A.M. Krieger, Segmenting Markets with Conjoint Analysis, "Journal of Marketing" 1991, Vol. 55.
  • J. Mazanec, Market Segmentation, W: Encyklopedia of Tourism, J. Jafari (ed.), Routledge, London 2000.
  • Ch.P. Rao, Z. Wang, Evaluating Alternative Strategies in Standard Industrial Markets, "European Journal of Marketing" 1995, No. 2.
  • E. Sobczak, Segmentacja rynków międzynarodowych a zróżnicowania międzyregionalne. W: Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce, praca zbiór, pod red. R. Brola, "Prace Naukowe AE we Wrocławiu" 2004, nr 1023.
  • M. Walesiak, A. Bąk, Conjoint analysis w badaniach marketingowych, AE, Wrocław 2000, s. 78.
  • M. Wedel, A. Kamakura, Market Segmentation. Conceptual and Methodological Foundation, Kluwer Academic Publishers, Boston-Dordrecht-London 1998, s. 17.
  • Y. Wind, Issues and Advances in Segmentation Research, "Journal of Marketing Research" 1978, No. 3.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000134259220

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.