PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2007 | nr 4 | 9--13
Tytuł artykułu

Teoria mediacyjnych stosunków partnerskich marketingu wewnętrznego

Warianty tytułu
A Relationship Mediated Theory of Internal Marketing
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł przedstawia na tle dotychczasowych koncepcji marketingu wewnętrznego nową teorię ogłoszoną w 2004 przez D. Ballantyne. Jest ona owocem projektu badawczego realizowanego przez pięć lat w dużym banku detalicznym na terenie całej Australii. Stanowi udaną odpowiedź na pytanie, które w opinii autora jest podstawowym współczesnym problemem: jak twórczo wykorzystać doświadczenie wykwalifikowanych pracowników bogatszych o tzw. ukrytą wiedzę przedsiębiorstwa, rodzaj kapitału trudnego do skopiowania i konkurencyjnego wykorzystania. Teoria ta bazuje na tworzeniu się relacji partnerskich pomiędzy pracownikami poprzez tworzenie ponadwydziałowych i ponadfunkcjonalnych grup zadaniowych. W ten sposób tworzone zostaje sprzyjające środowisko umożliwiające wymianę doświadczenia i wiedzy wykorzystywanej dotąd tylko wycinkowo, generowany zostaje proces uczenia się i powstawania i krążenie nowej wiedzy. Ułatwia to stawianie czoła wewnętrznym barierom i współkreowanie wartości z korzyścią dla działania, zarówno na zewnętrznych rynkach, jak i dla pracowników. Uczestniczenie w tworzeniu zorientowanych na zaspokajanie potrzeb klientów programach wzmacnia świadomość znaczenia klienta wśród uczestników, daje im poczucie podmiotowości, zwiększa ich zaangażowanie we wdrażanie projektów i wpływa na wzrost odpowiedzialności za wynik.(abstrakt oryginalny)
EN
An article presents a new theory published by D. Ballantyne in 2004, against the background of the previous approaches to internal marketing. It is a result of a research project realized for five years at a large retail bank divisions Australia-wide. The above theory has succeeded in answering a question which, in the author's opinion, is a basic contemporary problem: "how to use the everyday experience of employees that represents a firm's hidden (tacit) knowledge, the kind of capital difficult for competitors to copy". The theory bases on developing a relationship among employees throughout creating cross-departments and cross-functional project teams. This creates a supportive organizational climate and enables experiences and know-how sharing, learning and organizational knowledge renewal. It facilitates overcoming internal barriers and co-creating of values for the benefit of the internal and external markets. Participation in creating programs which enable meeting the needs of external customers enhances customer consciousness among participants, gives feeling of subjectivity, supports their commitment to the project realization and influences their responsibility for the results. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
9--13
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • D. Ballantyne, A Relationship Mediated Theory of Internal Marketing, Publications of the Swedish School of Economics and Business Administration, nr 123, Helsingfors 2004.
  • B.R. Barnes, M.T. Fox, D.S. Morris, Exploring the Linkage between Internal Marketing, Relationship Marketing and Service Quality: a Case Study of a Consulting Organization, „Total Quality Management" 2004, No. 5-6
  • L.L. Berry, The Employee as Customers, „Journal of Retailing Banking" 1981, March
  • J.P. Flipo, Service Firms: Interdependence of External and Internal Marketing Strategies, „European Journal of Marketing" 1986, No. 8.
  • A. Glimore, D. Carson, Managing and Marketing to Internal Customers. In: Understanding Services Management. Integrating Marketing, Organizational Behavior, Operations and Human Resource Management, W.J. Glynn, J.G. Barnes (ed.), J. Wiley & Sons, Chichester 1995, s. 300.
  • E. Gummesson, Marketing-Orientation Revisited: The Crucial Role of the Part-Time Marketer, „European Journal of Marketing" 1991, No. 2.
  • J.L. Heskett, T.O. Jones, G.W. Lovemann, W.E. Sasser Jr., L.A. Schlesinger, Putting the Service-Profit Chain to Work, „Harvard Business Review" 1994, March-April.
  • I. Lings, Developing the Domain of Internal Market Orientation and Its Consequences for Market Orientation and Performance, „Aston Business School Research Papers" 2000, July.
  • I. Lings, Balancing Internal and External Market Orientations, „Aston Business School Research Papers" 1999, October.
  • RJ. Varey, B.R. Lewis, A Broadened Conception of Internal Marketing, „European Journal of Marketing" 1999, No. 9-10.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000134259604

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.