PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 20 | 62--73
Tytuł artykułu

Niepewność w transakcjach zawieranych na rynku instytucjonalnym

Autorzy
Warianty tytułu
Uncertainty in the Transactions Concluded on the Institutional Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem rozważań jest zjawisko niepewności (czyli sytuacji, która w odróżnieniu od ryzyka nie daje się przewidzieć) w transakcjach zawieranych na rynku instytucjonalnym. Autorka omawia wpływ niepewności i zaufania na zawierane transakcje. Analizuje rodzaje i źródła niepewności oraz metody jej redukowania. Przedstawia wpływ niepewności na zakup oprogramowania na przykładzie branży finansowej.
EN
The selection of the adequate market partners and negotiation of the favourable conditions for cooperation, is one of the factors determining the enterprise's success. Making right decisions would be easy if the market was perfectly competitive and characterised with the large number of buyers and sellers, homogeneity of the offered products, availability of close products substitutes, freedom of entering and leaving a line, lack of state intervention, zero costs of the transactions, and ideal market information. In reality, finding a market fulfilling these assumptions is difficult; therefore, the majority of the concluded transactions are accompanied with risk and uncertainty concerning the transaction proceedings and its outcome. Risk is a phenomenon often studied and described by the economists, financiers, and specialists in the area of management. Therefore, it is worth to consider closer the influence of uncertainty on concluded transactions, i.e. the situation in which, contrary to risk, objective calculation of a given event probability is not possible. The concept related to uncertainty in relations between market entities, therefore also deserving attention, is trust. It may be described as the belief of one of the transaction partners who does not have complete information concerning market counterpart in the partner's honest fulfilment of obligations. Therefore, trust is the state when a given person despite lack of full knowledge, does not feel uncertainty concerning the partner's behaviour. The Author discusses the issue of uncertainty through the example of transactions concluded on the institutional market, i.e. the transactions which one side comprise producers, trade intermediaries, and public institutions purchasing goods and services for their own use or with the purpose of resale. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
62--73
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Abratt R., Industrial Buying in High-Tech Markets, "Industrial Marketing Management" 1986.
  • Beinlich G., Geschäftsbeziehungen in der Vermarktung von Systemtechnologien, rozprawa doktorska, Uniwersytet Trier 1996.
  • Fonfara K., Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2004.
  • Fukuyama F., Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław 1997.
  • Godefroid P., Investitionsgüter-Marketing, Friedrich Kiehl Verlag GmbH, Ludwigshafen (Rhein) 1995.
  • Hofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa 2000.
  • Plötner O., Risikkohandhabung und Vertrauen des Kunden, w: Berliner Reihe, Arbeitspapier Nr. 2, Business to Business Marketing, wyd. M. Kleinaltenkamp, Berlin.
  • Jędralska K., Zachowania przedsiębiorstw w sytuacjach niepewnych i ryzykownych, Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice 1992.
  • Kaas K.P., Kontraktgütermarketing als Kooperation zwischen Prinzipalen und Agenten, "Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung" Nr. 44 (10.1992).
  • Kleinaltenkamp M., Plinke W., Technischer Vertrieb. Grundlagen, Springer-Verlag, Berlin-Heidelberg 1995.
  • Knight F., Risk, Uncertainty and Profit, The University of Chicago Press, Chicago-London 1971.
  • Miroński J., Rola agencji w teorii przedsiębiorstwa, "Gospodarka Narodowa" 2005, nr 4.
  • Przybyłowski K., Hartley S.W., Kerin R.A., Rudelius W., Marketing, Dom Wydawniczy ABC, Poznań 1998.
  • Spremann K., Asymmetrische Information, "Zeitschrift für Betriebswirtschaft" 1990, Nr. 60, H. 5/6.
  • Williamson O.E., Die Ökonomischen Institutionen des Kapitalismus, J .C.B. Mohr (Paul Siebeck), Tübingen 1990.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000134845999

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.