PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | 1 | nr 1029 Problemy teorii i praktyki marketingu | 162--179
Tytuł artykułu

Badanie roli cech osobowości konsumentów w spostrzeganiu produktów innowacyjnych w świetle wyników badań ankietowych

Warianty tytułu
Researching the Role of Consumers' Personality Traits in Perceiving Innovations on the Basis of Survey Findings
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono wyniki badań nad wpływem osobowości polskich konsumentów na decyzje zakupowe dotyczące produktów innowacyjnych. Badaniem zostały objęte 152 osoby. Celem przeprowadzonego badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy cechy osobowościowe konsumentów mogą mieć wpływ na skłonność do spostrzegania przez nich produktów innowacyjnych. Autor oparł się na cechach tj.: ekstrawersja, introwersja, ugodowość, nieustępliwość, skrupulatność, chaotyczność, stabilność, labilność emocjonalna, otwartość i zamkniętość na doświadczenia.
EN
The survey findings concerning the role of consumers' personality traits in perceiving innovations is described in this article. The main purpose of this research is to find out if there is any correlation between consumers' personality traits and their penchant for buying innovations. 150 consumers are surveyed. Correlation and Canonical analysis are carried out in order to verify hypotheses. Received results confirm that personality traits have an impact on perceiving innovations, but it is not a strong impact. Conducted research shows that the more extravertic and more open to experience consumers are, the more often they take part in promotions of innovations than consumers who are less extravertic and less open to experience. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Foxall R.G., Goldsmith E.R., Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • Kwarciak B., Grupa wirtualnie docelowa, „Modern Marketing” nr 9 (wrzesień), 2000, http://www.marketer.com.pl/index.php?pg=arta&magnr=200009&artnr=02.
  • Mowen C.J., Consumer Behavior, Macmillan Publishing Company, New York 1993.
  • Nosal Cz. Interpretacja zależności między zbiorem zmiennych w ramach modelu analizy koniecznej, [w:] Wielozmiennowe modele statystyczne w badaniach psychologicznych, red. J. Brzeziński, PWN, Warszawa-Poznań 1987.
  • Nosal Cz., Psychologia decyzji kadrowych, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 1999.
  • Schiffman G.L., Kanuk Lazar L., Consumer Behavior, Prentice-Hall, Englewood Cliffis, New Jersey, 1987.
  • Steenkamp E.M.J.B., Baumgartner H., The Role of Optimum Stimulation Level in Exploratory Consumer Behavior, „Journal of Consumer Research” vol. 19 (grudzień), 1992.
  • Steenkamp A.M.J.B., ter Hofstede F., Wedel M., A Cross-national Investigation into the Individual and National Cultural Antecedents of Consumer Innovativeness, „Journal of Marketing” vol. 63 (kwiecień), 1999.
  • Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki – Psychologia ogólna (cz. 2), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000136103888

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.