PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 1124 Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce | 293--301
Tytuł artykułu

Kultura gospodarcza w układach lokalnych

Autorzy
Warianty tytułu
Economic Culture in the Local Context
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Omówiono istotę kultury gospodarczej, jej ważniejsze elementy w rozwoju gminy. Przedstawiono kulturę gospodarczą w kontekście celu strategicznego i operacyjnego gminy, jej znaczenie instrumentalne oraz udział takiej kultury w szkolnictwie.
EN
Intensive transformations in Poland, preparation and Poland's accession to the European Union and general opening of our country towards the world are factors precipitated the process of thorough transformations in the sphere of consciousness and style of life, social and institutional structures in economic and civilization context. This process is still continued. Economic culture is important or the most important element of those transformations. Thus far this term has been used rarely in science and socio-economic policy. According to the author, it is necessary to define the essence and extent of its meaning. Nowadays one should define the term of economic culture in the following ways: 1) as a whole of achieved material and mental property of inhabitants at a given area (e.g. community or gmina), in the sphere of every economic activity; 2) as achieved level of skills in management and support of economic development; 3) as a level of intellectual development being of great relevance for the economy. Economic culture in not identical with the achieved level of socio-economic development. It does not include the state of ownership or gminas' or other areas' level of well-being. Nevertheless it is the most important component of socio-economic resources and simultaneously the factor of development and structural transformations. According to the author it is a needed term as a tool of policy in every territorial dimension. (original abstract)
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Encyklopedia Unii Europejskiej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004.
  • Frankowski Z., Rozwój marketingu terytorialnego - dylematy, [w:] Człowiek i Środowisko. Marketing w gminach nr 2 (21), IGPiK Warszawa 1997.
  • Markowski T. (red.), Marketing terytorialny, T. CXIIKPZK PAN, PAN, Warszawa 2002.
  • Polski J., System marketingu regionalnego województwa podlaskiego, [w:] Podlasie - dekada szansy, red. A. F. Bocian, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2001.
  • Słownik współczesnego języka polskiego, tom l, Przegląd Reader's Digest, Kultura II.
  • Założenia Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013, Ministerstwo Gospodarki i Pracy RP, Warszawa 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000138470897

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.