Warianty tytułu
Non parametric equivalents analysis of variance applications in marketing research
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule przypomniano założenia, które muszą być spełnione do zastosowania testu analizy wariancji oraz zaprezentowano jego nieparametryczne odpowiedniki, tj.test Kruskala-Wallisa oraz test Friedmana. Zastosowanie testów zobrazowano przykładami empirycznymi, dla których stosowanie analizy wariancji było merytorycznie nieuzasadnione. Zaprezentowano tok postępowania i schemat obliczeń niezbędnych do przeprowadzenia obu testów dowodząc, iż rozstrzygnięcie kwestii istnienia różnicy pomiędzy średnimi jest możliwe nie tylko przy zastosowaniu analizy wariancji. (abstrakt oryginalny)
In this article were reminded guidelines, witch should be meet for analysis of variance applications and were shown its non parametric equivalents, i.e. Kruskal-Wallis and Friedman tests. Applications of these tests was illustrated by empirical examples, for witch analysis of variance test wasn't content-related justified. In this article was shown conduct process and patterns of calculation, witch are necessary for carry out both of tests and was proved that existence differences between averages can be decide non only by analysis of variance. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
autor
autor
Bibliografia
- A. D. Aczel, Statystyka w zarządzaniu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000, s. 391
- G. A. Ferguson, Y. Takane, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 463-464
- J. Greń, Modele i zadania statystyki matematycznej, PWN, Warszawa 1972, s. 104
- R. Kala, Statystyka dla przyrodników, Wyd. Akademii Rolniczej im. A. Cieszkowskiego, Poznań 2002, s. 85-86
- J. Koronacki, J. Mielniczuk, Statystyka, WN-T, Warszawa 2004, s. 324
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000139202237