PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 11 | 77--84
Tytuł artykułu

Zastosowanie analizy conjoint i innych metod pomiaru preferencji w ochronie zdrowia

Warianty tytułu
Conjoint Analysis and Other Preference Measurement Methods Implementation in Healthcare
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono definicje analizy conjoint i krótką historię jej rozwoju oraz techniki pomiaru preferencji znajdujące zastosowanie w ochronie zdrowia. Zaprezentowano praktyczne zastosowania analizy conjoint w ochronie zdrowia, jako narzędzia doboru rodzaju terapii, metody wyboru programów ochrony zdrowia, techniki wspomagania zarządzania placówką ochrony zdrowia oraz szacowania gotowości do płacenia w analizie wydajności kosztów. (abstrakt oryginalny)
EN
Conjoint analysis is a survey method of data collection and analysis. Measuring preferences, creation and interpretation of conjoint analysis models, as well as, practical applications of the method in health care are presented in the paper. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
77--84
Opis fizyczny
Bibliografia
  • 1. P. Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i spółka, Warszawa 1994.
  • 2. S. Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa 1995.
  • 3. M. Walesiak, Metody analizy danych marketingowych, PWN, Warszawa 1996.
  • 4. S. Mynarski, Metody badań rynkowych i marketingowych w układzie hierarchicznym, [w:] Metody badań marketingowych, AE w Krakowie, Kraków 1996, s. 11-20.
  • 5. S. Mynarski, Metody ilościowe. Marketing w praktyce, Kraków 1996, s. 5, 9-15.
  • 6. K. Mazurek-Łopacińska, Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 1996.
  • 7. T. Sztucki, Encyklopedia Marketing, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1998.
  • 8. M. Walesiak, A. Bąk, Realizacja badań marketingowych metodą conjoint analysis z wykorzystaniem pakietu statystycznego SPSS for Windows, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 1998.
  • 9. R. D. Luce, J. W. Tukey, Simultaneous Conjoint Measurement: A new type of fundamental measurement, Journal of Mathematical Psychology 1964, 1, 1-27.
  • 10. D.H. Krantz, Conjoint measurement: The Luce-Tukey Axiomatization and some extensions, Journal of Mathematical Psychology 1964, 1, 248-277.
  • 11. J.B. Kruskal, Analysis of factorial experiments by estimating monotone transformation of the data, Journal of the Royal Statistical Society 1965, 27, 251-263.
  • 12. A. Tverski, A general theory of polynomial conjoint measurement, Journal of Mathematical Psychology 1967, 4, 1-20.
  • 13. F. W. Young, Polynomial conjoint analysis of similarities: definition for a special algorithm, Research Paper No. 76, Psychometric Laboratory, University of North Carolina 1969.
  • 14. D. Carroll, P. Green, Psychometric methods in marketing research: Part 1, conjoint analysis, Journal of Marketing Research 1995, 32, 385-391.
  • 15. P.E. Green, V. Srinivasan, Conjoint analysis in marketing: new developments with implications for research and practice, Journal of Consumer Research 1990, 5, 103-123.
  • 16. P.E. Green,V. Srinivasan, Conjoint analysis in marketing research: new developments and directions, Journal of Marketing 1990, 54, 3-19.
  • 17. D. Wittink, P. Cattin, Commercial use of conjoint analysis: an update, Journal of Marketing 1989, 53, 91-96.
  • 18. M. Ryan, S. Farrar, Using conjoint analysis to elicit preferences for health care, British Medical Journal 2000, 320, 1530-1533.
  • 19. M. Ryan, E. Mclntosh, P. Sharckley, Methodological issues in the application of conjoint analysis in health care, Health Economics 1998, 7, 373-378.
  • 20. M. Ryan, D.A. Scott, C. Donaldson, Valuing health care using willingness to pay: a comparison of the payment card and dichotomous choice methods, Journal of Health Economics 2004, 23, 273-258.
  • 21. J.J. Louviere, D.A. Henscher, J.D. Swat, Stated choice methods. Analysis and application, Cambridge University Press, Cambridge 2000.
  • 22. P. Carlsson, P. Martinsson, Design techniques for stated preferences methods in health economics, Health Economics 2003, 9, 385-395.
  • 23. M. Czech (red.), Analiza użyteczności kosztów, metody pomiaru preferencji, [w:] Farmakoekonomika. Ekonomiczna ocena programów ochrony zdrowia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2004.
  • 24. M. Czech (red.), Wstęp do oceny jakości życia, [w:] Farmakoekonomika. Ekonomiczna ocena programów ochrony zdrowia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2004.
  • 25. A. Bąk, Dekompozycyjne metody pomiaru preferencji w badaniach marketingowych, Wyd. AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2004.
  • 26. J. Hair, R. Andersen, Multivariate Data Analysis with Readings, 3rd edition, Macmillan, New York 1992.
  • 27. www.ar.krakow.pl8.10.2006.
  • 28. G. Johansson, G. Torling, G. Karlsson, Asthma treatment preference study. A conjoint study of preferred drug treatments, Chest 2004, 125, 916-923.
  • 29. K. Philips, Measuring preferences for health care intentention using conjoint analysis: an application to HIV testing, Health Service Research 2002.
  • 30. Poj, Ciągle za mało specjalistów, Nowa Trybuna Opolska, 6.10.2003.
  • 31. L. Kleinman, E. McIntosh, M. Ryan, J. Schimer, J. Crawley, G. Locke, G. de Lissovoy, Willingness to pay for complete symptom relief of gastroesophageal reflux disease, Archives of Internal Medicine 2002, 162, 1361-1366.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000139325773

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.