Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Teoria cyklu życia produktu wzbudza wiele kontrowersji zarówno wśród praktyków, jak i teoretyków. Dyskusja na temat tej koncepcji, która szczególnie aktywnie toczyła się w latach 70. i 80. XX w. sprowokowała badania empiryczne nad tą teorią oraz poszukiwania alternatywnych teorii marketingowych. Powstałe na tej podstawie nowe koncepcje dotyczące przebiegu "życia" produktów rozwiązują niektóre problemy związane z cyklem życia produktu, jednak same nie są również pozbawione pewnych słabości. Wśród przedstawionych w artykule teorii można dokonać podziału na te, które nie odrzucają koncepcji cyklu życia produktu, a jedynie ją rozwijają -- są to: model dyfuzji (ang. "diffusion model") oraz ponowny cykl życia produktu (ang. "recycled product life cycle"). -- oraz teorie negujące słuszność i użyteczność koncepcji cyklu życia produktu -- są to: model ekologiczny (ang. "ecology model") oraz cykl ewolucji produktu (ang. "product evolutionary cycle"). (abstrakt oryginalny)
Twórcy
autor
Bibliografia
- B.M. Enis, R. La Garce, A.E. Prell, Extending the Product Life Cycle, "Business Horizons" 1977, June.
- J. Freeman, W. Boeker, The Ecological Analysis of Business Strategy, "California Management Review" 1984, Spring.
- L. Garbarski, Zachowania nabywców, PWE, Warszawa 2001, s. 93-94.
- S. Hollensen, Marketing Management. A Relationship Approach, Prentice Hall Financial Times, Harlow 2003.
- S.C. Jain, Marketing Planning and Strategy, South-Western Publishing Co., 1985.
- Ph. Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa 1994.
- M. Lambkin, G.S. Day, Evolutionary Process in Competitive Markets: Beyond the Product Life Cycle ,,Journal of Marketing" 1989, July.
- G.L. Lilien, Ph. Kotler, Marketing Decision Making. A Model-Building Approach, Harper & Row, New York 1983.
- V. Mahajan, E. Miller, Innovation Diffusion and New Product Growth Models in Marketing, "Journal of Marketing" 1979, Fall, s. 55-68.
- M. E. Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1996.
- G.J. Tellis, M.C. Crawford, An Evolutionary Approach to Product Growth Theory, "Journal of Marketing" 1989, Fall.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000140319647