PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 2 | 2--11
Tytuł artykułu

O skuteczności premiowania i nagradzania

Autorzy
Warianty tytułu
Bonus and Rewarding - How to Use it Better
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autor omawia istotę premiowania i nagradzania, różnice między nimi, silne i słabsze strony tych form motywowania pracowników oraz możliwości, jakie one stwarzają. Możliwości te są różnie wykorzystywane. Nie wszystkie też rodzaje premii zasługują na aprobatę. Premiowanie może mieć dużą siłę motywacyjnego oddziaływania, ale jest merytorycznie trudne. Wymaga profesjonalizmu zarówno od projektantów systemów premiowania, jak i osób zarządzających. Łatwiej o skuteczne premiowanie w takim kraju jak USA, gdzie zarządzanie jest oparte na regułach i procesach oraz silnie zoperacjonalizowane, niż w Polsce, gdzie podobnie jak i w wielu innych krajach Unii Europejskiej jest ono bardziej elastyczne i intuicyjne, a stosunek do elementów normatywnych jest na ogół niechętny. Tym, dla których premiowanie jest zbyt trudne, rekomenduje się nagradzanie, które - choć luźniejsze w formie - też wymaga stosowania pewnych zasad. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of the paper is to show the essence of bonuses and rewarding, differences between them, stronger and weaker points of this form of motivating and possibilities they create. These possibilities are used differently. Not all kinds of bonuses are recommended. Bonuses can be very motivating, but are essentially difficult. Adapting it requires professionalism from creators as well as from managers. It is easier to introduce effective bonuses in such country as USA, where management is based on rules and processes and is strongly operationalized. In Poland - similarly to other European countries - management is more flexible and intuitional attitude for normative elements is rather reluctant. However it shouldn't be a reason to be discouraged. For those who find bonuses too difficult, rewarding is recommended. Although it is more flexible it also requires implementing some rules. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
2--11
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • S. Borkowska, Wynagradzanie (w:) Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, pod red. H. Króla i A. Ludwiczyńskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2006, s. 396.
  • H.P. Martin, H. Schumann, Pułapka globalizacji, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2000.
  • M.C. McCormack, O zarządzaniu. Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 1998.
  • T. Oleksyn, Zarządzanie zasobami ludzkimi - kanony, realia, kontrowersje, przygotowywana do druku przez wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.
  • K. Sedlak, Bank premii - narzędzie konstruowania lojalności menedżerów. Materiały na konferencję "Wynagradzanie menedżerów średniego i wyższego szczebla", Kraków, 22-23 luty 2007.
  • R.A. Webber, Zasady zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa 1996, s. 95.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000142193491

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.