PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2008 | nr 1 | 2--9
Tytuł artykułu

Tworzenie wartości dla klienta w przedsiębiorstwach międzynarodowych z perspektywy instytucjonalnej

Warianty tytułu
Creating customer value in multinational companies - an institutional perspective
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono, jak instytucjonalne otoczenie rynków krajowych i międzynarodowych rzutuje na tworzenie wartości i sposób zarządzania relacjami z klientem w przedsiębiorstwach międzynarodowych. Z przedstawionej analizy wynika, że instytucje i ideologia panująca na zajmowanych rynkach, a szczególnie rynkach macierzystych tych podmiotów, istotnie wpływają na sposób postrzegania oferty i samego klienta oraz przyczyniają się do tworzenia zróżnicowanych koncepcji zarządzania relacjami z odbiorcami. Pokazano, że sposób tworzenia wartości dla klienta w przedsiębiorstwach międzynarodowych podlega często przeciwstawnym presjom instytucjonalnym. Ostateczny kształt i charakter podejścia do tworzenia wartości dla klienta zależy nie tylko od charakteru otoczenia instytucjonalnego rynków, ale także od stopnia spójności tych obszarów na rynku macierzystym i rynkach goszczących. (abstrakt oryginalny)
EN
The article raises an issue of impact of institutions on creating customer value in multinational companies. We put forward, develop and support an argument, that institutions and ideologies of a certain market can seriously influence the way we perceive clients and customers and shape the character of customers' relationship system. Creating customer value in multinational companies is subject to contradictory institutional pressures and final shape of this program is the effect of those forces and depends on degree of coherence between institutional environment of home and host markets. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
2--9
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • C.A. Bartlett, S. Goshal, Matrix Management: Not a Structure, a Frame of Mind, „Harvard Business Review" 1990, No. 4
  • C. Bartlett, S. Goshal, Managing Across Borders, Hutchinson, Londyn 1998
  • C.A. Bartlett, S. Goshal, Managing Across Borders: Transnational Solution, Harvard Business School Press, Boston 1998, s. 176
  • J.M. Birkinshaw, A.J. Morrison, Configurations of Strategy and Structure in Subsidiaries of Multinational Corporations, .Journal of International Business Studies" 1995, Vol. 4
  • J. Child, D. Faulkner, R. Pitkehly, Foreign Direct Investment in the UK 1985-1994: The Impact on Domestic Management Practice, „Journal of Management Studies" 2000, No. 1
  • K. Fonfara, Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2004, s. 93-120
  • M. Forsgren, Managing the International Multi-Centre Firm, „European Management Journal" 1990, No. 2
  • A.W. Harzing, Managing the Multinational: An International Study of Control Mechanisms, Edward Elgar Publishers, Cheltenham 1999
  • G. Hedlund, The Hypermodern MNC — A Heterarchy?, „Human Resource Management" 1986, Vol. 25
  • J. Horovitz, Strategia obsługi klienta, PWE, Warszawa 2006, s. 7-21
  • P. Kristensen, J. Zeitlin, Local Pathways to Multinational Enterprise. In: The Multinational Firm: Organizing across Institutional and national Divides, pod red. nauk. G. Morgana, P. Kristensena, R. Whitleya, Oxford University Press, Oxford 2001, s. 192
  • K. Marzęda, Proces globalizacji korporacyjnej, Branta 2007
  • M. Michalik, B. Pilarczyk, H. Mruk, Marketing strategiczny na rynku farmaceutycznym, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2008, s. 18-35
  • D. North, Institutions, Ideology and Economic Performance, „CATO Journal" 1992, Issue 3
  • H. Simon, Tajemniczy mistrzowie. Studia przypadków, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1999
  • B. Stępień, Przedsiębiorstwa międzynarodowe — instytucjonalnie uwarunkowane systemy polityczne. W: Regionalizacja a globalizacja we współczesnym świecie, t. 2, pod red. nauk. J. Rymarczyka, B. Drelich-Skulskiej, W. Michalczyka, AE, Wrocław 2007, s. 430-440
  • M. Szymura-Tyc, Zarządzanie przez wartość dla klienta — budowa wartości firmy, Instytut Edukacji Interaktywnej, www.estakada.pl
  • G. Zaltman, Jak myślą klienci, czyli podróż w głąb umysłu rynku, Forum, Poznań 2004
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000142661717

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.