PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 1170 Pozycja polskich podmiotów rynkowych : pierwsze doświadczenia procesów integracji | 156--166
Tytuł artykułu

Produkty tradycyjne szansą na konkurencyjnym rynku UE

Autorzy
Warianty tytułu
Traditional Products - Chance on Competitive Market of the European Union
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono cechy wyróżniające produkty tradycyjne. Omówiono proces rejestracji produktów tradycyjnych w Polsce i Unii Europejskiej.
EN
In this paper the traditional food are shown as products which support image creation of local rural regions. The European Union enabled protection of traditional registered food products classified into three groups as follows: Protected Designation of Origin, Protected Geographical Indication and Traditionally Specialty Guaranteed. Food products should be registered on national and next European Union level. The protection at the Union level allows marking goods with special symbols, which helps consumers to recognize products and their place of origin. It also fullfills modern consumers' expectation for food which represents special exceptional features: smell, taste, traditional methods of production, and unique values of quality. Registration procedure needs to join efforts of local society inachieving common aim - promoting product as well as own tradition, culture, and social environment. Activities focused on registration process create new initiatives especially in agrotourism what creates new workplaces. It improves quality level of life of local societies. Up to now 231 traditional food products are already registered in Poland. From this group 17 items are under registration procedure on Union level. None of the registration processes of Polish traditional food products heve been computed yet. (original abstract)
Twórcy
autor
Bibliografia
  • N. Kumar, L. Schreer, P. Kotler, From Market Driven to Market Driving, "European Management Journal" 2000, April 18, s. 129-142.
  • W. Łuczka-Bakuła, Zmiany dystrybucji żywności ekologicznej w Unii Europejskiej, "Handel Wewnętrzny" 2004 nr l, s. 59-66.
  • T. Malinowska, M. Chmielewska, Prawo Wspólnot Europejskich w relacji do prawa polskiego, "Życie Weterynaryjne" 2004 nr l, s. 9-13.
  • W. Olins, Polskie marki a Unia Europejska, "Harvard Busines Review" 2004 nr 7, s. 47-53.
  • Rozporządzenie Rady (WE) NR 509/2006 z dnia 20 marca 2006 r. w sprawie produktów rolnych i środków spożywczych będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami (Dz.Urz. WE L 93/1 z 31.03.2006),.
  • Rozporządzenie Rady (WE) NR 510/2006 z dnia 20 marca 2006 r. w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych (Dz.Urz. WE L 93/12 z 31.03.2006).
  • M. Strużycki, Ekologia w procesach rynkowych, "Handel Wewnętrzny" 2004 nr 2, s. l i dalsze.
  • K. Szydzińska, Branding bez granic, "Marketing w Praktyce" 2003 nr 4, s. 4-5.
  • E. Tyran, Rynek produktów regionalnych czy cenne regionalne nisze rynkowe, "Handel Wewnętrzny", czerwiec 2006, s. 459-463.
  • G. Urbanek, Marka a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa, "Marketing i Rynek" 2000 nr 8-9, s. 8-16.
  • Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych (DzU 2005 nr 10, poz. 68).
  • J. Witczak, Jakość żywności jako czynnik wpływający na decyzje nabywcze konsumentów, "Marketing i Rynek" 2003 nr 8, s. 14 i dalsze.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000143168092

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.