Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Proces dywestycji w handlu towarzyszy procesowi internacjonalizacji przedsiębiorstw. Wskazuje się zarówno na czynniki makro- jak i mikroekonomiczne determinujące zakres i tempo internacjonalizacji w handlu. Internacjonalizacja sektora stała się istotnym czynnikiem rozwoju systemów dystrybucji i konkurencyjnych struktur handlu na poszczególnych rynkach wewnętrznych. Dywestycje - najczęściej przeciwstawiane procesowi inwestycji - uległy istotnym zmianom w ostatnich latach. Nowoczesne ujęcie dywestycji zwraca uwagę na dynamiczne zmiany w otoczeniu międzynarodowym oraz różnice w procesie dywestycji na rynkach wewnętrznym i międzynarodowym. Na przykładzie kilku koncernów detalicznych (Ahold, Tesco, Carrefour, Marks & Spencer) przedstawiono strategie rozwoju oraz plany naprawcze firm nie radzących sobie ze swoimi międzynarodowymi operacjami. Okazuje się, że same przesłanki internacjonalizacji nie są wystarczające do odniesienia sukcesu na rynku zagranicznym. Globalizacja detalistów, jeśli jest pozbawiona odpowiedniej kontroli, może prowadzić do upadku firmy.
Twórcy
autor
Bibliografia
- G. Akehurst, N. Alexander, The Internationalisation of Retailing, Frank Cass, London 1996.
- S.L. Burt, K. Mellahi, T.P. Jackson, L. Sparks, Retail Internationalization and Retail Failure: Issues from the Case of Marks and Spencer, "International Review of Retail, Distribution and Consumer Research" 2002, April.
- A. Godley, S. Fletcher, Foreign Entry into British Retailing 1850-1994, "International Marketing Review" 2000, No. 4/5.
- Organiczny wzrost Tesco, "Handel" z dnia 22.01.2003.
- Tylko podium, "Handel" z dnia 23.03.2005.
- www.planetretail.net
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000143275250