PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 86 | 38--46
Tytuł artykułu

Zarządzanie jako proces rozwiązywania problemów

Warianty tytułu
Management as a Process of Solving Problems
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przypomnienie decydentom, że nie istnieją dwa identyczne problemy. Przedstawiono klasyfikację problemów zarządczych, kładąc szczególny nacisk na podejmowanie decyzji w sytuacjach złożonych, na wiedzę potrzebną do rozwiązywania problemów oraz na błędy, które popełniają menedżerowie w procesie decyzyjnym. Uświadomienie im tych błędów może spowodować wzrost skuteczności decyzji.
EN
Management may be defined as solving problems. In order to solve problems decisions have to be made. Problems can be divided into various types: external and internal, one- layer or multi-layer problems, current tactical and strategic, or finally, simple, complicated and complex. The latter division seems to be interesting because it concerns simple and complex situations. When characterizing a complex situation, one should realize that it contains many differentiated elements, strongly interrelated and largely interdependent. A complex situation cannot be fully analysed or expressed in the form of a mathematical formula. In order to understand a complex situation holistic and creative thinking as well as qualitative methods of solving problems should be applied. When solving problems one should use theoretical and practical knowledge as well as creativity. In the process of problem solving there occur errors which reduce effectiveness and make decisions uneconomic. These include, e.g. application of cause-effect thinking to complex situations, limiting oneself to a diagnosis of a situation and neglecting dynamics of changes, assuming that the future is predictable because a manager has a wide data base and modern technology at his/her disposal or a belief that the situation can be controlled when adequate measures are available. Summarizing, it should be pointed out that understanding what a problem is and what kinds of problems can appear in management is significant for the course of decision-making process and its effectiveness. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
38--46
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Antoszkiewicz J. (red.), 1999, Metody rozwiązywania problemów w warunkach małego przedsiębiorstwa, Warszawa.
  • Gomez P., Probst G., 1995, Die Praxis des Praxis des ganzheitlichen Problemlósens, Verlag Paul Haupt, Bern - Stuttgart - Wien.
  • Gomez P., Probst G., 1987, Vernetztes Denken in Management, Schweizerische Volksbank, Die Orientierung nr. 89 Bern.
  • McGill M. E., Slocum J. W., 1996, Das intelligente Unternehmen. Wettbewerbsvorteile durch schnelle Anpassung an Marktbedürfnisse, Schaffer - Poeschel Verlag, Stuttgart.
  • Urlich H., Probst G., 1990, Anleitung zum ganzheitlichen Denken und Handeln. Ein Brevier für Führungskräfte, Verlag Paul Haupt, Bern - Stuttgart.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000150295136

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.