Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Jednym z kluczowych czynników, wpływających na sposób postępowania przedsiębiorstwa wobec dostawców i odbiorców (w tym: pośredników i finalnych nabywców), jest siła przetargowa, jaką wobec nich dysponuje. Wiedza na temat źródeł, poziomu i konsekwencji siły przetargowej ułatwia przedsiębiorstwu podejmowanie takich działań wobec dostawców i odbiorców, które są dla niego najkorzystniejsze. Siła przetargowa odzwierciedla zdolność przedsiębiorstwa do wywierania wpływu na decyzje i postępowanie partnera rynkowego (dostawcy lub odbiorcy) oraz odporność przedsiębiorstwa na oddziaływanie partnera rynkowego. Z asymetrią siły przetargowej, rozumianą jako różnica między poziomem siły przetargowej przedsiębiorstwa a poziomem siły przetargowej określonego dostawcy lub odbiorcy, mamy do czynienia wówczas, gdy przedsiębiorstwo dysponuje większą lub mniejszą siłą przetargową niż dostawca lub odbiorca. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
autor
Bibliografia
- R. Baran, Siła przetargowa przedsiębiorstwa, „Marketing i Rynek" 2004, nr 10.
- G.T.Gundlach, E.R.Cadotte,Erc/ianse lnterdependence and Interfirm Interaction: Research in a Simulated Channel Setting, „Journal of Marketing Research" 1994, No. 4.
- S.W. Hansen, Power as a Predictor of Industrial Complaining Styles in a Buyer/Seller Relationship: The Buyer's Perspective, „Journal of Business & Industrial Marketing" 1997, No. 2.
- K. Keysuk, On Interfirm Power, Channel Climate, and Solidarity in Industrial Distributor-Supplier Dyads, „Journal of the Academy of Marketing Science" 2000, No. 3.
- M. Maloni, W.C. Benton, Power Influences in the Supply Chain, „Journal of Business Logistics" 2000, No. 1.
- Ch.L. Munson, M.J. Rosenblatt, Z. Rosenblatt, The Use and Abuse of Power in Supply Chains, ..Business Horizons" 1999, No. 1.
- W. Wrzosek, Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa 2002, s. 55-56.
- C. Yilmaz, B. Sezen, O. Özdemir, Joint and Interactive Effects of Trust and (Inter) Dependence on Relational Behaviors in Long-Term Channel Dyads, “Industrial Marketing Management" 2005, No. 3.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000150329020