PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 757 | 105--118
Tytuł artykułu

Znaczenie partnerstwa w relacjach gospodarczych

Warianty tytułu
The Importance of Partnership in Economic Relations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono ideę współczesnego partnerstwa między przedsiębiorstwami. Podjęto próbę wskazania czynników przyczyniających się do wzrostu znaczenia współpracy między przedsiębiorstwami oraz cech stosunków uznawanych za partnerskie. Przyjęto założenie, że partnerstwo między dostawcą a nabywcą jest środkiem służącym kreowaniu wartości.
EN
This article is devoted to the idea of contemporary partnership between enterprises. The author analyzes the shift in relations between firms from antagonism towards partnership. She attempts to identify the factors that contribute to the growth in importance of cooperation between enterprises as well as the features that constitute partnership relations. The author adopts the assumption that partnership between the supplier and buyer is a means of creating value. Five factors appear to be driving the upsurge in formal and informal business partnerships: core competencies, globalization, synergy, market uncertainty, and "first-mover” imperatives. Partnership is defined as the mutual recogonition and understanding that the success of each firm depends in part on the other firm. The purpose of partnerships is to respond quickly and flexibly to accelerating changes in technology, competition, and customer preferences. For many firms, the essence of market competition has shifted to groups of companies competing against other groups of companies. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
105--118
Opis fizyczny
Bibliografia
  • Anderson E., Lodish L., Weitz В., Resource Allocation Behavior in Conventional Channels, „Journal of Marketing Research” 1987, vol. 24.
  • Anderson J.C., Narus J .A., A Model of Distributor Firm and Manufacturing Firm Working Partnership, „Journal of Marketing” 1990, vol. 54.
  • Anderson J.C., Narus J.A., Business Market Management. Understanding, Creating and Delivering Value, Prentice Hall, New Jersey 1999.
  • Buchanan L., Vertical Trade Relationships: The Role of Dependence and Symmetry in Attaining Organizational Goals, „Journal of Marketing Research” 1992, vol. 29.
  • Christopher M., Logistyka i zarządzanie łańcuchem podaży, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.
  • Dudzik T.M., Różne oblicza partnerstwa [w:] Logistics 2000 - wyjść naprzeciw logistycznym wyzwaniom XXI wieku, Materiały kongresowe, PTL, Poznań 2000.
  • Dwyer R., Schurr P., Oh S., Developing Buyer - Seller Relationships, „Journal of Marketing” 1987, vol. 51.
  • Frazier G.L., Spekman R.E., O'Neal Ch.R.,Just in Time Exchange Relationships in Industrial Markets, „Journal of Marketing” 1998, vol. 52.
  • Gundlach G.T., Murphy P.E., Ethical and Legal Foundations of Relational Marketing Exchanges, „Journal of Marketing” 1993, vol. 57.
  • Haus В., Konkurencja i formy współdziałania przedsiębiorstw [w:] Przedsiębiorstwo kooperujące, red. Z. Dworzecki, Euro Expert Grupa Doradcza Sp. z o.o., Warszawa 2002.
  • Heide J.B., Interorganizational Governance in Marketing Channels, „Journal of Marketing” 1994, vol. 58.
  • Hutt M.D., Speh Th.W., Zarządzanie marketingiem. Strategia rynku dóbr i usług przemysłowych, PWN, Warszawa 1997.
  • Krejner-Nowecka A.., Jakość partnerstwa a sukces outsourcingu w przedsiębiorstwie [w:] Przedsiębiorstwo partnerskie, red. M. Romanowska i M. Trocki, Difin, Warszawa 2002.
  • Leek Sh., Naude P., Turnbull P.W., Interactions, Relationships and Networks in a Changing World, „Industrial Marketing Management” 2003, vol. 32.
  • Macneil I.R., The New Social Contract, Yale Uniwersity Press, New Haven 1980.
  • Miles R.E., Snow Ch.C., Causes of Failure in Network Organizations, „California Management Review” 1992.
  • Morgan R.M., Hunt Sh.D., The Commitment-Trust Theory of Relatinship Marketing, „Journal of Marketing” 1994, vol. 58.
  • Rindfleisch A., Heide J.B., Transaction Cost Analysis: Past, Present, and Future Applications, „Journal of Marketing” 1997.
  • Strutton D., Herndon N., Pelton L.E., Competiton, Collusion and Confusion: The Impact of Current Anitrust Guidelines on Competition, „Industrial Marketing Management” 2001, vol. 30.
  • Sulejewicz A., Partnerstwo strategiczne: modelowanie współpracy przedsiębiorstw, SGH, Warszawa 1997.
  • Światowiec J., Zależność i zaufanie w relacjach między nabywcą a dostawcą, „Marketing i Rynek” 2001, nr 4.
  • Webster Jr, F.E., The Changing Role of Marketing in the Corporation, „Journal of Marketing” 1992, vol. 56.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000151064862

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.