PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2008 | nr 3 | 293--327
Tytuł artykułu

Model rywalizacji firm o wydatki nabywców

Autorzy
Warianty tytułu
Model of Rivalry Among Firms
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Model rywalizacji firm o wydatki nabywców stanowi nową koncepcję teoretyczną w mikroekonomii. Na gruncie tego modelu można opisać zależność przyczynową miedzy konkurencją (rywalizacją) a dynamiką konkurencyjności produkcji, czego pozbawione są równowagowe modele konkurencji. Tę właściwość model rywalizacji osiąga dzięki odmiennym od modeli standardowych założeniom: 1) celem firmy jest dążenie do poprawy/stabilizacji (strategia ekspansji/zachowawcza) pozycji rynkowej jej produktów; 2) nabywcy minimalizują relację cena –jakość w obrębie silnych substytutów. Z modelu wynika, że w ramach powyższych założeń oraz w ściśle określonych warunkach dotyczących podmiotowej i przedmiotowej struktury rynku wystąpią następujące zależności: wybór strategii - instrumenty rywalizacji - wydatki nabywców - efekty substytucji - dynamika konkurencyjności produkcji. W sytuacji niepewnego popytu korzystne dla firmy efekty substytucji zależą od jej zdolności do redukowania tej niepewności. Jeśli firma wykazuje pod tym względem przewagę nad rywalami, posiada szansę na wzrost konkurencyjności. W przeciwnym razie może ona zanotować spadek konkurencyjności. (abstrakt oryginalny)
EN
The author presents model of rivalry among firms that constitutes a new theoretical concept in microeconomics. Using this model one is able to describe causal relation between competition and the long term dynamics of competitiveness of output. This faculty is absent in the equilibrium-based models of competition. The author builds his model on two, different from traditional approaches, assumptions: 1) the firm aims at the improvement/stabilization of the position of its products on the market; 2) customers, in their choices, are minimizing price/quality quotient among close substitutes. On the basis of this model the following sequence of dependencies results: choice of strategy - instruments of rivalry - customer's expenses - substitution effect - dynamics of competitiveness. Under conditions of demand uncertainty the firm attains better market position if it is able to reduce this uncertainty in higher degree than its rivals. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
293--327
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Amendola M., Gaffard J.-L., Musso R, Competition, Innovation and Increasing Returns, "Economy, Innovation, New Technology" 2000, vol. 9.
  • Baumol W., The Free - Market Innovation Machine. Analyzing the Growth Miracle of Capitalism, Princeton Universitity Press, Princeton and Oxford 2002.
  • Johnson H., Mergers and Acquisitions, Financial Times-Prentice Hall, London 1999.
  • Lipowski A, Some Fallacies in the Interpretations of Competitiveness, "Optimum, Studia Ekonomiczne" 2007, nr 3.
  • Lipowski A., Co mikroekonomia ma do powiedzenia na temat konkurencyjności, Warszawa 2008 (w przygotowaniu).
  • Nelson R, The Sources of Economic Growth, Harvard University Press, Cambridge 1996.
  • Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, tom l, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Scherer F.M., Ross D., Industrial Market Structure and Economic Performance, Houghton Mifflin Company, Boston 1990.
  • Stiglitz J.E., Informacja i zmiana paradygmatu w ekonomii, "Gospodarka Narodowa" 2004, nr 3.
  • Varian H. R., Mikroekonomia. Kurs średni - ujęcie nowoczesne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000151245475

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.