PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 3 | 95--109
Tytuł artykułu

Efekty sieciowe a błędy rynku

Warianty tytułu
Network Effects vs Market Failures
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przeprowadzono mikroekonomiczną analizę rynków "nowej gospodarki" skupiając się na zjawisku efektów sieciowych (network effects) i implikacji, jakie one niosą dla poszczególnych uczestników rynku. Omówiono kwestię efektów jako źródła niedoskonałości rynku oraz działań państwa mających na celu zlikwidowanie tych niedoskonałości.
EN
Economic realities indicate that the market mechanism may lead to market failures, which exert an adverse influence on society's living standards. The paper does not reject the existence of market failures in the sectors dominated by network effects, indicating, however, their limited impact. The reasons for this are as follows: 1) a great number of network effects occur as pecuniary externalities, or they are internalized by the efficiently functioning market mechanism; 2) from the point of view of competition viewed as a process, temporary natural monopolies in knowledge--based industries may be regarded as factors which raise living standards to a much higher level in the long run than any other entities operating in alternative market structures; 3) path dependence and high switching costs do not prevent consumers and manufacturers from taking rational decisions in selecting socially most appropriate solutions.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
95--109
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Arthur W.В., Increasing Returns and New World of Business, „Harvard Business Review” 1996, vol. 74, nr4.
  • Blaug M., Teoria ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Clark B.H., Chatterjee S., The Evolution of Dominant Market Shares: The Role of Network Effects, „Journal of Marketing Theory and Practise” 1999, vol. 7, nr 2.
  • DeLong J.B., Summers L.H., The 'New Economy': Background, Historical Perspective, Questions and Speculations, „Economic Review - Federal Reserve Bank of Kansas City” 2001, vol. 86, nr 4.
  • Katz M.L., Shapiro C., Network Externalities, Competition, and Compatibility, „American Economic Review” 1985, vol. 75, nr 3.
  • Katz M.L., Shapiro C., Systems Competition and Network Effects, „Journal of Economic Perspectives” 1994, vol. 8, nr 2.
  • Kołodko G.W., The 'New Economy' and the Old Problems, Centrum Badawcze Transformacji, Integracji i Globalizacji, Tiger Working Paper Series, Warszawa 2002, nr 24.
  • Liebowitz S.J., Margolis S.E., Are Network Externalities a New Source of Market Failure?, http://wwwpub.utdallas.edu/̃̃ ̃̃̃̃̃̃̃̃̃̃̃̃liebowit/netwextn.html.
  • Liebowitz S.J., Margolis S.E., Network Externalities (Network Effects), http://wwwpub.utdallas.edu/~liebowit/palgrave/network, html.
  • Liebowitz S.J., Margolis S.E., Network Externality: An Uncommon Tragedy, „Journal of Economic Perspectives” 1994, vol. 8, nr 2.
  • Liebowitz S.J., Margolis S.E., Path Dependence, Lock-In, and History, http://wwwpub.utdallas.edu/ ̃liebowit/paths.html.
  • McKenzie R.B., Shughart II W.F., Is Microsoft a Monopolist?, „Independent Review” 1998, vol. III, nr 2.
  • Shapiro C., Varian H.R., The Art of Standards Wars, „California Management Review” 1999, vol. 41, nr 2.
  • Wojtyna A., Czy tradycyjna ekonomia pozwala zrozumieć tzw. nową gospodarkę? [w:] Czy ekonomia nadąża z wyjaśnianiem rzeczywistości?, pod red. A. Wojtyny, РТЕ - Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 2001.
  • Woodal P., Knowledge is Power, „The Economist” 2000, nr 8189, September 23.
  • Wyner G.A., Network Effects in Marketing, „Marketing Research” 1999, vol. 11, nr 3.
  • Yang Y.-N., An Introduction to Network Externalities, Ph. D. Dissertation, Department of Economics Utah State University, Utah 1997.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000152282192

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.