PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 1 | 5--15
Tytuł artykułu

Internacjonalizacja MSP - aspekty teoretyczne

Autorzy
Warianty tytułu
Internationalization of MSE - Theoretical Aspects
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono sekwencyjny model umiędzynarodowienia firm, model OPM (opportunistic portfolio model), internacjonalizację poprzez współpracę w sieciach, a następnie omówiono teorie dotyczące Bezpośrednich Inwestycji Zagranicznych. Zaprezentowano także model internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce w okresie transformacji..
EN
In this paper Opportunistic Portfolio Model was presented together with internationalization by cooperation in networks. Also theories concerning foreign direct investments were discussed together with internationalization model of small and medium enterprises in economy. (KZ)
Rocznik
Numer
Strony
5--15
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Autio E., Sapienza H.J., Almeida J.G. (2000), Effects of age at entry, knowledge intensity, and imitability on international growth. Academy of Management Journal Vol. 43, 5 (Oct).
  • Andersen O. (1993), On the internationalization process of the firm: a critical analysis. Journal of International Business Studies, Vol. 24(20).
  • Anderson J.C., Hakansson H., Johanson J. (1994), Dyadic bussines relationshisps within a bussines netowork context, Journal of Marketing, 58 (Oct).
  • Buckley P.J. (1989), Foreign Direct Investment by small and medium sized enterprises: the theoretical background, Small Business Economics , Vol. 1 Issue 2.
  • Bjorkman I., Eklund M. (1996), The sequence of poperational modes used by Finnish investors in Germany, Journal of International Marketing vol.4, no. 1.
  • Chicken J. (1996), Risk, London, UK:International Thomson Business Press.
  • Chetty S., Blankenburg Holm D. (2000), Internationalisation of small to medium-sized manufacturing firms: a network approach, International Business Review, Vol. 9(1).
  • Cyert R.M., March J.G. (1963), A Behavioral Theory of the Firm, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.
  • Eriksson K., Johanson J., Majkgard A., Sharma D.D. (1997), Experiential knowledge and cost in the internationalization process, Journal of International Business Studies. 2nd Quarter. Vol. 28, Issue 2.
  • Gankema H.G.J., Snuif H.R., Zwart P.S. (2000), The Internationalization process of Small and Medium-Sized Enterprises: an evaluation of stage theory. Journal of Small Business Management, 38(4).
  • Hinson R., Abor J. (2005), Internationalizing SME. Nontraditional exporters and their Internet use idiosyncrasies, Perspectives on Global Development and Technology, Volume 4, issue 2.
  • Hollenstein H. (2005), Determinants of international activities: Are SMEs Different, Small Business Economics, Volume 24, Number 5 / June, 2005.
  • Johansson J.K. (2000), Global marketing; foreign entry, local marketing, and global management, McGraw-Hill, New York.
  • Johanson J., Martson L-G (1988) "Internationalization in industrial systems - A network approach". W: Hood N.. Vahlne J-E "Strategies in Global Competition", Croom Helm, London, 287-314.
  • Johanson J., Vahlne J.E. (2003), Business relationship learning and commitment in the internationalization process, Journal of International Entrepreneurship 1.
  • Otta W.J. (1994), Strategie przedsiębiorstwa na tynkach zagranicznych, [w:] Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym. Analiza strategiczna, PWN, Warszawa 1994.
  • Plawgo B., (2002) Internacjonalizacja -przyszłość małych i średnich przedsiębiorstw [w:] B. Piasecki (red.), Przedsiębiorczość i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w XXI wieku, Wyd. UL, Łódź 2002, s. 371- 378.
  • Saarenketo S., Puumalainen K., Kuivalainen O., Kylaheiko K. (2004), Dynamic knowledge-related learning processes in internationalizing high-tech SMEs, International Journal of Production Economics, 89.
  • Smolarski J., Wilner N. (2005), Internationalisation of SMEs: A micro-economic approach, Journal of Business Chemistry, Vol. 2, Issue 2.
  • Zeffane R. (1995), The widening scope of inter-organizational networking: economic, sectoral and social dimensions. In: Leadership & Organization Development Journal, Vol. 16(4).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000153493187

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.