PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | z. 42, nr 989 | 121--161
Tytuł artykułu

Model społeczno-organizacyjnych uwarunkowań wdrażania zintegrowanych systemów informatycznych

Warianty tytułu
Model of Socio-Organizational Determinants of ERP Systems Implementation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem artykułu jest model społeczno-organizacyjnych uwarunkowań wdrażania zintegrowanych systemów informatycznych (SOUW). Dotyka on takich obszarów, jak: kultura organizacyjna, organizacja wdrożeń oraz zarządzanie wiedzą.
EN
People are the critical factor in successful ERP implementation. However, there hasn't been developed any instrument for analysis and evaluation of "human" aspects of implementation process. That is why the model of socio-organizational determinants of ERP systems implementation has been created. It structures above mentioned aspects in there areas: organizational culture, project management and knowledge management. This way it creates a comprehensive launch pad for further initiatives and actions aiming at ERP implementation effectiveness improvement. (original abstract)
Rocznik
Strony
121--161
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Adair Ch.B., Murray B.A.: Radykalna reorganizacja firmy, PWN, Warszawa 2002.
  • Adamczewski P.: Wdrożeniowe uwarunkowania zintegrowanych systemów informatycznych, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa 1998.
  • Adamczewski P.: Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, Wydawnictwo MIKOM, Warszawa 2003.
  • Adams J.R., Kirchof N.S.: Conflict management for project managers, [w:] Thayer R.H., Software engineering project management.
  • Adler N.J.: International Dimensions of Organizational Behavior, South-Western Publishing, Cincinnati 2002.
  • Al-Mashari M., Zairi M.: BPR implementation process: an analysis of key success and failure factors, BPM.I 1999, vol. 5, nr 1.
  • Awad E.M., Ghaziri H.M.: Knowledge Management, Pearsons Education International, Upper Saddle River 2004.
  • Badiru A.B.: Project Management in Manufacturing and High Technology Operations, "John Wiley & Sons", New York 1988.
  • Bagiński J., Głażewska I.: Terminologiczne aspekty zarządzania wiedzą, [w:] Aktualne problemy w organizacji i zarządzaniu przedsiębiorstwem, (red.) Krupa T., Siudak M., Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, Warszawa 2000.
  • Bartlelt Ch.A., Ghoshal S.: The Myth of Generic Manager: New Personal Competencies for New Management Roles, California Management Review, Fall 1997, Vol.40, No. 1.
  • Betz F., Managing Technological Innovation. Competitive Advantage from Change, John Wiley & Sons, Inc., New York 1998.
  • Beynon - Davies P., Inżynieria systemów informatycznych, Wydawnictwo Naukowo - Techniczne, Warszawa 1999.
  • Bittel L.R., Krótki kurs zarządzania, PWN, McGraw Hill Book Company Europe, Warszawa-Londyn 1998.
  • Carnali C, Managing change in organizations, Prentice Hall, London 1995, s. 166.
  • Carr D.K., Hard K.J., Trahant W.J.: Zarządzanie procesem zmian, PWN, Warszawa 1998.
  • Conger J.A.: Wpływ zmian pokoleniowych na życie organizacji, [w:] Organizacja przyszłości(red.) Hasselbein F., Goldsmith M., Beckhard R., Business Press, Warszawa 1998.
  • Covey S.R.: Trzy role lidera w nowym paradygmacie, [w:] Lider przyszłości (red.) Hasselbein F., Goldsmith M., Beckhard R., Business Press, Warszawa 1997.
  • Dale B.G., Broaden R.J., Wilcox M., McQuarter R.E.: Total quality management audit tool: description and use, Total Quality Management, 1997 Vol. 8 No. 6, pp. 395-408, [za:] Gonzalez-Benito J., Martinez-Lorente A.R., Dale B.G., Business process reengineering to total quality management, BPMJ 1999, vol. 5, nr 4.
  • Dalka M.: Kreowanie kultury organizacji uczącej się na przykładzie spółki Schenker, [w:] Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie - materiały konferencyjne, Polska Fundacja Promocji Kadr, Warszawa 2001.
  • Davenport T.H.: Mission Critical. Realizing the Promise of Enterprise Systems, Harvard Business School Press, Boston, Massachatusetts 2000.
  • Davenport T.H., Prusak L.: Working Knowledge. How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts 1998.
  • Davenport T.H.: Some Principles of Knowledge Management, 1996, www.bus.utexas.edu/kman/kprin.htm.
  • Dragić S.: Tworzenie modelu wdrażania zmian w systemach informatycznych, [w:] Informatyka narzędziem zarządzania w XXI (red.) Kisielnicki .1., Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa 2003, s. 475-481.
  • Drucker P.F., Zarządzanie w XXI w., Muza, Warszawa 2000.
  • Durlik I., Reengineering a zarządzanie personelem, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw 1999, nr 2.
  • Durlik L: Reengineering i technologia informatyczna w restrukturyzacji procesów gospodarczych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Fundacja Naukowo-Techniczna, Warszawa 2002.
  • Dyczkowski M., Środowisko wiedzy jako element zarządzania informatycznymi projektami wdrożeniowymi, [w:] Informatyka narzędziem zarządzania w XXI w. (red.) Kisielnicki J., Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa 2003, s. 83 - 90.
  • Dziobak T. Potęga informacji, Teleinfo 2002, 7 stycznia, nr 1 - 2.
  • Flakiewicz W.: Systemy informacyjne. Uwarunkowania, technologie, rodzaje, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2002.
  • Frame J. Davidson: Zarządzanie projektami w organizacjach, WIG-PRESS, Warszawa 2001.
  • Gonzalez-Benito J., Martinez-Lorente A.R., Dale B.G.: Business process reengineering to total quality management, "BPMJ" 1999, vol. 5, nr 4.
  • Gouillart F.J., Kelly J.N.: Transforming the Organization, McGraw-Hill 1995.
  • Griffin R.W.: Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K.: Przedsiębiorstwo wirtualne, Difin, Warszawa 2002.
  • Hall G., Rosenthal J., Wade J.: How to Make Reengineering Really Work, HBR 1993, November - December.
  • Hammer M., Champy J.: Reengineering w przedsiębiorstwie, Neumann Management Institute, Warszawa 1996.
  • Hammer M., Reinżynieria i jej następstwa, PWN, Warszawa 1999.
  • Hammer M., Stanton S.: How Process Enterprises Really Work, HBR 1999, November-December.
  • Hammer M., Stanton S.A.: The reengineering revolution, Hatper Business 1995.
  • Hauschild S., Licht T., Stein W.: Creating a Knowledge Culture, The McKinsey Quarterly 2001 no. 1.
  • Heskett J.L., Schlesinger L.A.: Liderzy kształtujący i utrwalający kulturę nastawioną na osiąganie wyników, [w:] Lider przyszłości (red.) Hasselbein F., Goldsmith M., Beckhard R., Business Press, Warszawa 1997.
  • Itami H.: Mobilizing Invisible Assets, Harvard University Press, Cambridge, Ma 1987, [za:] Carnall C, Managing change in organizations, Prentice Hall, London 1995.
  • Jelonek D., Metoda E-szkoleń w rozwoju wiedzy, [w:] Informatyka narzędziem zarządzania w XXI w. (red.) Kisielnicki I, Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa 2003.
  • Katzenbach J.R., Smith D.K.: Siła zespołów. Wpływ pracy zespołowej na efektywność organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001.
  • Kisielnicki J.: Informatyka narzędziem zarządzania wiedzą, [w:] Informatyka narzędziem zarządzania w XXI wieku (red.) Kisielnicki J., Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa 2003.
  • Kliem R.L., Ludin I.S.: The people side of project management, Gower, Cambridge 1994.
  • Knowledge Management Research Report 2000, KPMG Consulting.
  • Koehler T.R., Best R.B.: Electronic Commerce: koncepcje, realizacje i wykorzystanie w przedsiębiorstwie, CeDeWu, Warszawa 2000.
  • Kopera S., Korpus J., Merta J., Struktura ról menedżerskich w organizacjach horyzontalnych, Materiały konferencyjne: Nowoczesne Zarządzanie Przedsiębiorstwem, Zielona Góra 2000.
  • Kotter J. T., Leading Change: Why Transformations Efforts Fail, HBR 1995, March-April.
  • Lech P., Zintegrowane systemy zarządzania ERP/ERPII. Wykorzystanie w biznesie, wdrażanie, Difin, Warszawa 2003.
  • Lewandowski J., Zarządzanie jakością. Jakość, Ergonomia, Bezpieczeństwo Pracy, Ochrona Środowiska, Wydawnictwo MARCUS, Łódź 1998.
  • Lientz P.B., Rea K.P.: Breakthrough Technology Project Management, Academic Press, San Diego 1999.
  • Ludwiczyński A.: Współpraca przedsiębiorstwa i firmy doradczej, [w:] Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie - materiały konferencyjne, Polska Fundacja Promocji Kadr, Warszawa 2001.
  • Majchrzak A., Wang Q., Breaking the Functional Mind-Set in Process Organiza-tions, HBR, September-October 1996.
  • Manganelli R., L., Klein M.M.: Reengineering, PWE, Warszawa 1998.
  • Marshall S.P.: Tworzenie uczących się społeczności na miarę XXI w., [w:] Organizacja przyszłości (red.) Hasselbein F., Goldsmith M., Beckhard R., Business Press, Warszawa 1998.
  • Masłyk-Musiał E.: Organizacje w ruchu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
  • Matouk K.: Rodzaje systemów ekspertowych oraz obszary ich zastosowania, [w:] Informatyka narzędziem zarządzania w XXI wieku (red.) Kisielnicki J., Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa 2003.
  • Matuszek J.: Inżynieria produkcji, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej Filii w Bielsku - Białej, Bielsko - Biała 2000.
  • Matuszek J., Kosturiak J., Gregor M., Chai J., Krist'ak J.: Lean company, Wydawnictwo Akademii Techniczno - Humanistycznej w Bielsku - Białej, Bielsko - Biała 2003.
  • Matuszek J., Mleczko J.: Komputerowe systemy zarządzania procesami produkcyjnymi we współczesnym przedsiębiorstwie, [w:] Inżynieria produkcji '97: materiały z III Międzynarodowej Konferencji Naukowej (red.) Matuszek J. Baron - Puda M., Szemik - Ślusarek S. Wyd. PŁ Filii w Bielsku Białej, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej Filii w Bielsku - Białej, nr 43, seria 3, Bielsko - Biała 1997.
  • Merta (Paliszkiewicz) J.: Koncepcja zarządzania wiedzą, II Warsztaty z nauk o zarządzaniu dla doktorantów i przyszłych doktorantów, Zakopane 2001.
  • Michalczyk R.: Tworzenie kultury organizacji uczącej się - sposób na efektywne wdrożenie - rola i zadania komórki zarządzania zasobami ludzkimi, [w:] Zarządza-nie wiedzą w przedsiębiorstwie - materiały konferencyjne, Polska Fundacja Promocji Kadr, Warszawa 2001.
  • Miles G., Miles R.E., Perrone V., Edvinsson L.: Some Conceptual and Research Barriers to the Utilization of Knowledge, California Management Review 1998, Spring, Vol. 40, nr 3.
  • Mintzberg H.: The Nature of Managerial Work, Harper&Row, New York 1973.
  • Morgan G.: Obrazy organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
  • Mueller U.R.: Szczupłe organizacje, Agencja Wydawnicza PLACET, Warszawa 1997.
  • Nestorowicz P.: Organizacja oparta na wiedzy. Koncepcja oraz warunki zastosowania w polskich przedsiębiorstwach, Praca doktorska Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1998, [za:] Perechuda K, (red.) Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości. Koncepcje, modele, metody, Agencja Wydawnicza PLACET, Warszawa 2000.
  • Nonaka I., Takeuchi H.: Kreowanie wiedzy w organizacji. Jak japońskie spółki dynamizują procesy innowacyjne, Poltext, Warszawa 2000.
  • Nycz M., Smok B.: Pozyskiwanie wiedzy z hurtowni danych metodą eksploracji, [w:] Informatyka narzędziem zarządzania w XXI wieku (red.) Kisielnicki J., Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa 2003.
  • Osbert-Pociecha G., Karaś M.: Wykorzystanie koncepcji zarządzania zintegrowaną wiedzą pracowników (kapitałem intelektualnym) w reengineeringu przedsiębiorstwa, .Przegląd Organizacji, 1999, nr 3.
  • Ostroff F.: The Horizontal Organization. What the Organization of the Future Looks Like and How It Delivers Value to Customers, Oxford University Press, New York 1999.
  • Padlebury J., Grouard B., Meston F.: The Ten Keys to Successful Change Management, John Wiley & Sons, Chichester 1998.
  • Paséale R., Millemann M., Gioja L.: Changing The Way We Change, HBR 1997, November - December.
  • Peppers D., Rogers M.: Interaktywny menedżer. Customer Relationship Management, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa 2002.
  • Pfeffer J., Seven Practices of Succesful Organizations, California Management Review 1998, Winter, Vol. 40, nr 2.
  • Powell G.N., Posner B.Z.: Excitement and commitment: Keys to project success, [w:] Thayer R.H., Software engineering project management, IEEE Computer Society Press, Los Alamitos 1992.
  • Prahalad C.K., Hamel G.: The Core Competence of the Corporation, HBR, May-June 1990.
  • Pritchard J.P., Armistead C.: Business process management...
  • Raudsepp E.: Delegate Your Way to Success, [w:] Thayer R.H., Software engineering project management, IEEE Computer Society Press, Los Alamitos 1992.
  • Robbins H., Finley M.: Why teams don't work. What went wrong and how to make it right, Peterson's/Pacesetter Books, Princeton, New Jersey 1995.
  • Ruggles III R.L.: Knowledge Management Tools, Butterworth-Heinemann, Newton, Ma 1997.
  • Sapijaszka Z.: Restrukturyzacja przedsiębiorstwa, szanse i ograniczenia, PWN, Warszawa 1996.
  • Schein E.H.: How Can Organizations Learn Faster? The Challenge of Entering the Green Room, Sloan Management Review, torn 34, nr 2, s. 85 - 92, za: Carr D.K., Hard K.J., Trahant W.J., Zarządzanie procesem zmian, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998, s. 82.
  • Schönberger R.J.: Human Resources Management Lessons from a Decade of Total Quality Management and Reengineering, California Management Review, Summer 1994.
  • Siewierski B.: Kultura organizacyjna w procesie wprowadzania zmian, Przegląd Organizacji 1999, nr 6.
  • Sikorski Cz.: Ludzie nowej organizacji. Wzory kultury organizacyjnej wysokiej tolerancji niepewności, "Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego", Łódź 1998.
  • Sikorski Cz.: Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • Skrzypek E.: Jakość i efektywność, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2000.
  • Skrzypek E.: Systemy zapewniania jakości. Doświadczenia przedsiębiorstw, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003.
  • Skrzypek E.: TQM - szansą, czy gwarancją sukcesu rynkowego, Materiały konferencyjne z seminarium naukowego Total Quality Management, UMCS w Lublinie, Nałęczów 22-25.10.1998.
  • Skrzypek E.: Wpływ zarządzania wiedzą na jakość, Problemy jakości 1999, nr 11.
  • Steinmann H., Schreyogg G.: Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem. Koncepcje, funkcje, przykłady, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1998.
  • Stewart A.M.: Uprawnianie w biznesie, czyli jak z tym samym zespołem osiągnąć więcej, Business Press, Warszawa 1997.
  • Stoner J.A.F., Wankel Ch.: Kierowanie, PWE, Warszawa 1992.
  • Sutcliffe K.M., Sitkin S.B., Browning L.D.: Perspectives on Process Management: Implications for Research on Twenty-First Century Organizations, [w:] Cooper C.L., Jackson S.E., Creating Tomorrow's Organizations. A Handbook for Future Research in Organizational Behavior, John Wiley & Sons, Chichester 1997.
  • Thomas S.J.: Successfully Managing Change in Organizations: A Users's Guide, Industrial Press Inc., New York 2001.
  • Wrycza S.: Analiza i projektowanie systemów informatycznych zarządzania. Metodyki, techniki, narzędzia, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., Warszawa 1999.
  • Zarębska A.: Zmiany organizacyjne w przedsiębiorstwie. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2002.
  • Zbiegień - Maciąg L.: Kultura w organizacji. Identyfikacja kultury znanych firm, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Zrimsek B., Phelan P.: Six Critical Success Factors for Implementing ERP II, Gartner, TG-15-4868, Research Note, 10 September 2002.
  • Zucchermaglio C, Bagnara S., Stucky S.U.: Organizational Learning and Technological Change, Springer-Verlag, Berlin 1995.
  • Zucchi F., Edwards J.S.: Human resources management aspects of business process reengineering: a survey, BPMJ 1999, vol. 5, nr 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000153636674

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.