PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2008 | nr 10 | 8--13
Tytuł artykułu

Wymiary personifikacji marek

Warianty tytułu
Dimensions of brand personification
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W celu zidentyfikowania wymiarów postrzegania osobowości marki wśród polskich konsumentów zbadano 282 osoby w wieku 16-26 lat. Respondenci opisywali 24 marki podzielone na 6 zestawów po 4 w każdym z różnych kategorii produktów (użytkowe, symboliczno-użytkowe i symboliczne). Uzyskane wyniki potwierdzają pięcioczynnikową strukturę uzyskaną we wcześniejszych badaniach (Aaker 1997; Aaker, Benet-Martínez i Garolera 2001). Wyodrębnione wymiary to kompetencja, ekscytacja, ugodowość, wyrafinowanie i snobizm. Liczba i treść wymiarów została pozytywnie zweryfikowana na podstawie badania 681 osób w wieku 16-34 lata. Efektem przeprowadzonych badań jest skala osobowości marki składająca się z pięciu wymiarów, trzynastu podwymiarów oraz trzydziestu dziewięciu cech osobowości. Poszczególne skale uzyskały dobre wskaźniki zgodności wewnętrznej i stałości ocen respondentów. (abstrakt oryginalny)
EN
With the goal of identifying dimensions of brand personality among Polish consumers, 282 people were tested from 16-26 years of age. Respondents described 24 brands divided into 6 clusters with 4 types in each from various product categories (utilitarian, symbolic/utilitarian, symbolic). The results confirm a five factors structure obtained in previous research studies (Aaker 1997; Aaker, Benet-Martínez, Garolera, 2001). The isolated dimensions are Competence, Excitement, Agreeableness, Sophistication, and Snobbery. The result of the carried out research is the Brand Personality Scale composed of the presented five dimensions, thirteen facets and thirty nine personality traits. Particular scales obtained good internal and test-retest reliability. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
8--13
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • J.L. Aaker, Dimensions of Brand Personality, „Journal of Marketing Research" 1997, No. 3.
  • M. Bosnjak, V. Bochmann, T. Hufsch-midt, Dimensions of Brand Personality Attributions: A Person-Centric Appropach in the German Cultural Context, ..Social Behavior and Personality" 2007, No. 3.
  • G.R. Foxall, R.E. Goldsmith, Osobowość a badania nad zachowaniem. W: Zachowanie konsumenta. Koncepcje i badania europejskie, praca zbiór, pod red. M. Lamb-kina i in., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa: 2001, s. 163-174.
  • L.R. Goldberg, An Alternative ..Description of Personality": The Big-Five Factor Structure, .Journal of Personality and Social Psychology" 1990, No. 6.
  • S. Siek, Wybrane metody badania osobowości. Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1983.
  • M. Supphellen, K. Gronhaug, Building Foreign Brand Personalities in Russia: The Moderating Effect of Consumer Ethnocent-rism, „International Journal of Advertising" 2003, No. 2.
  • P. Szarota, Polska lista przymiotnikowa (PLP): narzędzie do diagnozy pięciu wielkich czynników osobowości, „Studia Psychologiczne" 1995, No. 1-2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000156689187

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.