PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 9 (1209) Współczesne problemy analizy ekonomicznej przedsiębiorstwa | 140--148
Tytuł artykułu

Wpływ outsourcingu na dobór mierników oceny przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
The Influence of Outsourcing on the Selection of Measures for Evaluation of an Enterprise
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Omówiono istotę i przyczyny outsourcingu oraz jego skutki dla przedsiębiorstwa macierzystego. Szczegółowo opisano mierniki stosowane do oceny przedsiębiorstwa macierzystego. Należą do nich mierniki nakładów, wyników i efektywności.
EN
The aim of this article was to prove that outsourcing has influence on the evaluation measures of the enterprise because it leads to changes in many aspects of its functioning. This must have an influence on the criteria of its evaluation. In such an enterprise, where the intellectual capital is the main factor of the competitiveness, the used indicators should be adapted to its specificity. Intellectual capital is hardly ever embraced in financial reports. This is due to difficulties of valuation of its particular elements. Therefore, it is necessary to work out such indicators of outlays, which will supply information about the condition of the possessed, intangible assets. During the evaluation of the results one should use the production added indicator, which illustrates the effects worked out by the interior resources of the enterprise. However, the measurement of the effectiveness needs to be based on the comprehensive system. This means that it has to include not only traditional financial indicators, but also intangible ones. Due to them the monitoring and evaluation of the intangible assets is possible. For example, the Balanced Scorecard concept meets these criteria. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Copeland T., Koller T., Murrin J., Wycena: mierzenie i kształtowanie wartości firm, WIG PRESS, Warszawa 1997.
  • Dudycz T., Finansowe narzędzia zarządzania wartością przedsiębiorstwa, AE we Wrocławiu, Wrocław 2001.
  • Gay Ch.L., Essinger J., Outsourcing strategiczny. Koncepcje, modele i wdrażanie, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  • Grzanka R., Umiędzynarodowienie sektora usług, "Gospodarka Narodowa" 2007 nr 7-8.
  • Kapłan R., Norton D., Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, PWN, Warszawa 2001.
  • Kasiewicz S., Rogowski W., Kicińska M., Kapitał intelektualny. Spojrzenie z perspektywy interesariuszy, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
  • Malinowska U., Wykorzystanie Balanced Scorecard w wycenie przedsiębiorstw, [w:] Wartość przedsiębiorstwa - z teorii i praktyki zarządzania, t. IV, red. J. Duraj, Wyd. NOVUM, Płock-Łódź 2003.
  • Osbert-Pociecha G., Elastyczność przedsiębiorstwa -jej atrybuty i wymiary w literaturze przedmiotu, [w:] Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem ~ między teorią a praktyką, red. H. Jagoda, J. Lichtarski, AE we Wrocławiu, Wrocław 2004.
  • Sudoł S., Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Teoria i praktyka zarządzania, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2002.
  • Szymański W., Czy globalizacja musi być irracjonalna?, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2007.
  • Trocki M., Outsourcing. Metoda restrukturyzacji działalności gospodarczej, PWE, Warszawa 2001.
  • Urbanek G., Pomiar kapitału intelektualnego i aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2007.
  • Zorska A., Outsourcing i przenoszenie usług na świecie. Wnioski dla Polski, "Gospodarka Narodowa" 2007 nr 1-2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000156928636

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.