PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2008 | nr 12 | 14--18
Tytuł artykułu

Marketing szkół wyższych - model budowania relacji ze studentami

Autorzy
Warianty tytułu
Higher education marketing - model of relationships with students
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wiedza na temat marketingu w szkołach wyższych wciąż znajduje się we wstępnej fazie, jest niepełna i niespójna. Brakuje zwłaszcza modeli teoretycznych uwzględniających naturę usług edukacyjnych szkolnictwa wyższego. Dla tego sektora powinna być wypracowana specjalna koncepcja marketingowa, wypływająca ze skomplikowanej natury edukacji wyższej. W literaturze dotyczącej marketingu szkolnictwa wyższego najczęściej można spotkać odwołania do marketingu usług i marketingu sektora publicznego. Rzadko korzysta się tu z dorobku marketingu usług profesjonalnych, czy marketingu relacji, który najbardziej pasuje do charakteru usługi edukacyjnej. Celem artykułu jest więc zaproponowanie modelu budowania relacji ze studentami opartego na elementach tych czterech obszarów marketingowych, a zwłaszcza marketingu relacji i marketingu usług profesjonalnych. (abstrakt oryginalny)
EN
The literature on HE marketing is still incoherent and lacks theoretical models that reflect upon the particular context of HE and the nature of their services. The features coming from educational services nature should affect specific HE marketing. So marketing instruments used in universities should be well-fitted with the specific nature of their services. In the literature HE marketing is shown with his main pillars: services marketing and public sector marketing. Very rarely it is discussed that the third and fourth ones should be professional services marketing and relationship marketing. The concept of university marketing should be founded on these four ideas of marketing. Incorporating such view is especially important for building university - students relationship. The purpose of this paper is to explore in detail the most important marketing elements in building relationships with students and to propose theoretical model of building of relationships between university and their existing and potential students. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
14--18
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • L.A. Crosby. RE. Keneth, D. Cowles. Relationship Quality in Services Selling: An Interpersonal Influence Perspective, „Journal of Marketing" 1990, Vol. 54.
  • A. Drapińska, Kierunki działań marketingowych w szkole wyższej, „Marketing i Rynek" 2006, nr 12.
  • Ch. Gronroos. The Relationship Marketing Process: Communication, Interaction, Dialogue, Value, “The Journal of Business & Industrial Marketing" 2004. No. 2.
  • A. Hausman, Professional Service Relationships: A Multi-Context Study of Factors Impacting Satisfaction, Re-Patronization and Recommendations, ..Journal of Services Marketing" 2003, No. 3.
  • M.C. Heil, Professional Service Firm Marketing — The Next Generation: Quality Oriented Service, Result Driven Strategy, ..Journal of Professional Services Marketing" 1994, No. 2.
  • T. Hennig-Thurau, M. F. Langer. U. Hansen, Modeling and Managing Student Loyalty, An Approach Based on the Concept of Relationship Quality, ..Journal of Service Research" 2001, May.
  • P. Hirvonen, N. Helander, Towards Joint Value Creation Processes in Professional Services, „The TQM Magazine" 2001. No. 4.
  • Ph. Koder, P.N. Bloom, Marketing Professional Services, Prentice Hall 1984, . s. 9-14.
  • K. Lindberg-Repo, Ch. Gronroos, Conceptualising Communications Strategy from a Relational Perspective, “Industrial Marketing Management" 2004, Vol. 33.
  • A. Ravald, Ch. Gronroos, The Value Concept and Relationship Marketing, ..European Journal of Marketing" 1996, No. 2.
  • D.E. Schultz, S.I. Tannenbaum, R.F. Lauterbom. Integrated Marketing Communication, NTC Publishing Group, Lincolnwood 1992.
  • N. Sharma, P.G. Patterson, The Impact of Communication Effectiveness and Service Quality on Relationship Commitment in Consumer, Professional Services, „The Journal of Services Marketing" 1999, No. 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000156982215

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.