PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 8 | 21--23
Tytuł artykułu

Ochrona klimatu i sektor transportu w EU-27

Autorzy
Warianty tytułu
Climate Protection and Transportation Sector in EU-27
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Globalna emisja dwutlenku węgla z użytkowania paliw kopalnych wynosiła w 2005 r 28 miliardów ton i w następnych latach w dalszym ciągu rosła. Zabezpieczenie klimatu przed groźnym w skutkach ociepleniem wymaga redukcji emisji do około 10 miliardów t/rok. Według opinii niektórych ośrodków naukowych, ta redukcja winna nastąpić do 2030 r., według innych - najpóźniej do 2050 r. Realizacja postanowień Protokołu z Kioto, a także kolejnych G8-Szczytów, nie zapewnia odpowiedniej redukcji emisji, bowiem do ich przestrzegania nie zobowiązały się państwa emitujące duże ilości gazów cieplarnianych. EU-27 zobowiązała się w marcu 2007 do ograniczenia emisji do 4,5 miliarda t do 2020 roku (corocznie ok. 60 milionów t w latach 2008-2020). Szczegółowe studium przeprowadzone dla EU-27 wskazuje, że realizacja celu wymaga spełnienia m.in., następujących warunków: wzrost PKB per capita co najwyżej 1,5 % rocznie oraz dwukrotnie szybszy niż dotąd coroczny spadek zużycia energii (energia per capita) i spadek intensywności emisji (CO2 /energia). Dlatego konieczne są pilne zmiany w sektorze transportu z uwagi na jego wysoki i wciąż rosnący udział w emisji gazów cieplarnianych. W EU-27 aż 72% przewozu towarów odbywa się za pomocą samochodów a tylko 17 % to transport kolejowy. Przejazdy osobowe prywatnymi samochodami to aż 83% transportu osobowego a udział kolejnictwa stanowi zaledwie 8%.(abstrakt oryginalny)
EN
Global carbon dioxide emission from fossil fuel use reached 28 billion tons in 2005 and has been continuously rising since that time. Climate protection from further dangerous warming requires reducing emission to 10 billion tons/year. According to some research centers, the reduction should be accomplished by 2030, according to the others - by 2050 at the latest. The Kyoto Protocol resolutions as well as the G8 Summits do not ensure achieving the target since they are opposed by mayor polluting countries. In March 2007, EU-27 made a commitment of limiting the emission to 4,5 billion ton by 2020 (approximately 60 million t/year during 2008-2020). Detailed studies for EU-27 indicate the EU target can be achieved on condition that: /i/ the GDP growth per capita is limited to 1,5%/y at the most; /ii/ the annual decreases of energy use/capita and emission intensity (CO2/energy) are twice as fast as in the last 15 years. Taking into account high and continuously rising emission from transportation sector, essential changes in the sector pose a must. Unacceptable facts in EU-27: 72% of goods is transported by cars and only 17% by railway; Private cars are used for 83% of personal traveling while the railway use is limited to 8%.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
21--23
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Climate Change 2007: Synthesis Report - Summary for Policymakers, IPCC 2007.
  • Global Environment Outlook GEO 4. United Nations Environment Programme, 2007.
  • Greenhouse Gas Emission Trends and Projections in Europe, EEA 2007.
  • International Energy Annual 2007, Energy Information Administration.
  • Mission of DG "Energy and Transport", EU Directorate-General Energy and Transport.
  • Quadrelli R., The Energy-Climate Challenge: Recent Trends in CO2 Emission from Fuel Combustion, "Energy Policy" 2007, Vol. 35, Iss. 11.
  • Saikku L. i in., The Sustainability Challenge of Meeting Carbon Dioxide Targets in Europe by 2020, "Energy Policy" 2008, Vol. 36.
  • Timilaina G.R., Atmospheric Stabilization of CO2 Emissions; Near-term Reductions and Absolute versus Intensity- based Targets, "Energy Policy" 2008 (w druku)
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000157253160

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.