PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2008 | nr 10 | 14--23
Tytuł artykułu

Do Polish Consumers and Bank Analysts Learn How to Forecast Inflation?

Warianty tytułu
Czy polscy konsumenci i analitycy bankowi uczą się prognozować inflację?
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Celem artykułu jest sprawdzenie, czy proces formułowania oczekiwań inflacyjnych przez polskich konsumentów i analityków bankowych można opisać za pomocą adaptacyjnego uczenia się. Wyniki badania sugerują, że obie grupy podmiotów korygują swoje oczekiwania, gdy nowe informacje stają się dostępne. Ponadto wydaje się, że konsumenci i analitycy bankowi używają raczej prostych reguł uczenia się i nie zachodzą znaczne różnice w procesach uczenia się między tymi dwoma grupami podmiotów. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the paper is to test whether adaptive learning is a plausible way of describing the formation mechanism of inflation expectations of Polish consumers and bank analysts. I find some evidence that both groups of agents correct their expectations as new information is available. Moreover, it seems that consumers and bank analysts use rather simple forecasting rules and there are no large differences in the learning process between them. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
14--23
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Baghestani H., Kianian A.M. (1993), On the rationality of US macroeconomic forecasts: Evidence from a panel of professional forecasters, "Applied Economics", Vol. 25, No. 7, pp. 869-878.
  • Basdevant O. (2003), Learning process and rational expectations: an analysis using a small macroeconomic model for New Zealand, "Discussion Paper", No. 2003/05, Reserve Bank of New Zealand, Wellington.
  • Branch W. A., Evans G. W. (2006), A simple recursive forecasting model, "Economic Letters", Vol. 91, No. 2, pp. 158-166.
  • Evans G. W., Honkapohja S. (2001), Learning and expectations in macroeconomics, Princeton University Press, Princeton.
  • Evans G. W., Honkapohja S. (2008), Expectations, learning and monetary policy: An overview of recent research, "Working Paper", No. 08/02, University of St. Andrews, School of Economics and Finance, Centre for Dynamic Macroeconomic Analysis, Fife.
  • konomia 23 Fuchs G. (1979), Is error learning behaviour stabilizing?, "Journal of Economic Theory", Vol. 20.
  • Lloyd Jr. B.T. (1999), Survey measures of expected U.S. inflation, "Journal of Economic Perspectives", Vol. 13, No. 4, pp. 125-144.
  • Łyziak T. (2005), Inflation Targeting and Consumer Inflation Expectations in Poland. A Success Story?, "Journal of Business Cycle Measurement and Analysis", Vol. 2, No. 2.
  • Łyziak T., Stanisławska E. (2006), Consumer inflation expectations. Survey questions and quantification methods - the case of Poland, "Materials and Studies", Paper No. 37, National Bank of Poland.
  • Łyziak T., Stanisławska E. (2007), Consumer inflation expectations in Europe: some cross-country comparisons, Paper presented at IFO conference "Survey Data in Economics - Methodology and Applications", 19-20 October 2007, Munich.
  • Łyziak T., Mackiewicz J., Stanisławska E. (2007), Credibility and transparency. Some evidence on inflation targeting in Poland, "European Journal of Political Economy", Vol. 23.
  • Pesaran H. M. (1987), The limits to rational expectations, Basil Blackwell, Oxford.
  • Pfajfar D., Santoro E. (2006), Heterogeneity and learning in inflation expectation formation: an empirical assessment, "Discussion Paper" No 7, University of Trento, Department of Economics, Trento.
  • Sargent T. (1999), Conquest of American Inflation, Princeton University Press.
  • Weber A. (2007), Heterogeneous expectations, learning and European inflation dynamics, "Discussion Paper" No. 16/2007, Deutsche Bundesbank, Frankfurt.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000157477733

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.